26 Jan 2014

jadi kuli 02

Hari ni aku nak sambung citer pasal kerjajaya aku yang lalu. yang mana dah baca tu, dorang tahu lah kan..
Jadi aku nak citer kerja yang ke empat aku pulak. Masa ini aku dah tkt 4. Sebelum cuti sekolah lagi aku dah plan nak cari kerja.  Jadi bila terjumpa kak-kak kilang yang menyewa di sebelah rumah dan di atas rumah aku. Aku akan tanya bila berselisihan dengan dorang ditangga. Macam-macamlah nama kilang yang dorang bagi tahu aku. Cuma aku kena pilih kilang yang mana paling senang aku nak pergi dengan kos dan waktu yang sesuai. Bila dah start cuti, aku pun pergi lah interview. Apa yang aku bawak..? aku hanya bawak doa jer lah kan..hehe..
Alhamdulilah aku dapat kerja dikilang 'Gillette' di ss 15. korang tahu tak kilang apa tu..kilang pisau cukur yang korang guna untuk cukur misai dan janggut tu lah...
Gajinya..? kalau ikutkan tahun aku tu..lumayan jugak lah RM15-RM20. Waktu kerja pun ikut opis hour. tu x termasuk o.t. lagi. Dapat gaji pulak seminggu sekali. Kerja aku still sama jugak bahagian paking barang. Kali ini kerja aku tak lah teruk sangat. Sebab barang tu pun kecik jer. Cuma masukkan ke dalam bekas yang disediakan. mcm kat kedai tu, sape nak tarik jer kan..semua ni kami buat secara manual. Duduk sampai naik kebas punggung nak siapkan kerja tu. Tapi yang best dapat geng satu kepala. Ramai jugak budak sebaya aku yang kerja situ. Aku ingatkan aku jer yang muda..^_^

Kerja aku yang kelima pulak, tahun ini aku dah abis spm jadi peluang nak berkerja tu banyak. Dan aku bebas nak pilih. Oleh kerana mak ayah aku tak tanya nak sambung belajar ker tak..secara otomitiknya jiwa nak belajar dah x de dalam diri. Jadi aku yang tak reti nak duduk diam ni pun cari lah kerja. Kali ini aku dah tak nak kerja kilang. sebab aku dah bosan mengadap benda yang sama. Satu hari semasa aku jalan2 dengan kawan ternampaklah satu kedai tu nak pakai pekerja. Bila tanya jer..terus dapat. Kerja ini paling best..senang tapi dalam masa yang sama susah juga. Aku kerja sebagai cashier di sebuah kedai mjual kaset/cd. Dengan gaji RM400 sebulan pada aku okey lah sebab dekat dengan rumah aku. Pergi kerja jalan kaki pun dah sampai. Best jugak kerja ni sebab leh layan lagu. Tapi bila orang datang beli. Aku terpaksa cari keset atau cd tu kat dalam stor. Manalah aku nak tahu cd/kaset tu simpan kat mana. Bukan sikit..banyak tuuu..lepas tu kena ingat banyak benda pulak. Jadi aku kerja sebulan jer kat situ. Lepas berhenti tu, aku dapat kerja di klang. Kebetulan masa tu aku gi merayau kat sana. Dorang nak pakai cashier di Roller Skate's pub sejenis kedai sukan outdoor dengan gaji RM600- RM800. Kebetulan aku pun memang minat giler sukan ni..dekat 6 bulan jugak aku kerja kat situ sebagai penjual tiket masuk. Masa ni lah aku dapat ramai kawan cina. Sebab hanya aku jer orang melayu yang kerja kat sana. Sebelum berhenti kerja..bos ada bagi cenderhati kat aku. Baju,seluar dan sebuah jam yang berjenama tapi semuanya adik aku dah cilok.
*berhenti kerja sebab x de orang nak ambik bila kena o.t sampai mlm.

Dapat sahaja sijil spm, niat nak sambung belajar terus terkubur. walaupun ada peluang nak sambung belajar. tapi aku dah tak berminat. sebab tak de yang nak menyokong aku. Menyokong dari wang ringgit dan semangat  memang tak de. Jadi pandai2 lah aku bawak diri. Mujurlah aku ni jenis yang tahu bawak diri. Mak dan ayah percaya 100% pada aku. Kepercayaan mereka aku jaga sampai hari ini. Biar nakal jangan jahat! ^_^
Berhenti saja kerja di klang, dengan berbekalkan sijil spm. aku mohon kerja disebuah kedai kasut sebagai cashier lagi. Dekat dengan rumah tapi aku kerja tak lama kat sana. Bila ada seorang customer's yang baik dengan aku pelawa untuk berkerja disyarikat rakan kongsinya. Pada mulanya aku agak serba salah. Sebab bos aku baik. Susah nak jumpa bos perempuan macam bos aku ini. bos aku walaupun cina tapi dia baik. Bila aku nyatakan hasrat aku. dia cakap "cuba lah..tapi kalau tak sesuai datang kerja sini balik,awak belajar lah..bukan senang nak dapat kerja opis". Bila bos dah cakap macam tu, aku jadi lega sikit. lagi pun opis tu bukannya jauh, selang 2 kedai jer dari tempat kerja lama aku. Dalam surat permohonan tertera kerja aku sebagai  kerani am di sebuah pusat tuisyen milik rakannya. Ini juga lah kali pertama aku berkerja di bawah bos yang berbangsa India. Bos yang sangat baik pada aku..
Dialah guru yang mengajar aku tentang dunia opis'.. sampai sekarang aku akan tersenyum sendiri bila mengenangkan budinya pada aku. bertapa aku berterima kasih padanya. Kalau bukan kerana ilmunya aku tidak pandai*
Disinilah bermulanya aku mengenali dunia koprat..



* semua boss' cina aku memang baik..sebab tu aku suka kerja dgn cina. bila minta naik gaji jer terus dapat. tak macam melayu, baik memang baik tapi kedekut!(tak berbaloi dgn tenaga&masa)


nnti aku sambung lagi yoo...byk lagi nih...sabar....

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.