10 Mar 2012

Percutian d'Pulau Langkawi 2011

D' Langkawi 2011

akhirnya sampai jua
aku menjejak kaki  ke sini
dari awal perjalanan lagi
aku berharap agar penjalanan ini
berjalan dengan selamat dan lancar
allahamdulilah,
tiba jua aku ke mari
dengan perasan terharu
di tanah kelahiran Mahsuri
yang menjadi bualan setiap orang
dari zaman ke zaman



air lautnya jernih dan sejuk
burung-burung berkeliaran di bibir pantai
membuat pemandangan menjadi lebih menarik
aku kagum dan terpegun

walaupun tempatnya sama seperti
yang pernah aku kunjungi
namun di sini tetap ada keistimewan tersendiri
teman-teman yang datang bersama
sibuk membeli belah aku juga tak ketinggalan
membeli ole-ole buat keluarga tersayang
sebagai hadiah dari aku yang merantau

Langkawi
telah tertulis nama itu dalam diari hidupku
kali pertama aku jejak kaki di sebuah pulau
kain batik, minyak gamat dan akar kayu
menjadi dagangan asli di situ

kedatangan aku kemari bukan berhibur
tapi untuk merasai sendiri
tanah tumpah darahnya seorang manusia
yang berhati lurus dan jujur
putih darahnya yang mengalir
menjadi bukti atas katanya yang tulus
itulah cerita yang aku dengar

rumah peninggalan beliau masih ada
menjadi lambang kesahihan cerita
aku berharap agar sejarah ini
tetap kekal di bumi malaysia
semoga menjadi pengajaran
untuk manusia yang durjana
yang suka menabur fitnah
demi kepentingan diri..
Allah pasti menunjukkan kebenarannya....

Coretan hati,
Isabella ali 2012


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.