15 May 2013

Petua - belum cuba belum tahu


Sewaktu kecil saya selalu mengunakan daun bunga raya sebagai syampu rambut. 
setiap kali mandi saya akan melumurkan lendir dari daun bunga raya ke rambut. 
Alhamdulilah dengan amalan  tersebut rambut akan lambat beruban.

Suatu hari ketika pulang ke kampung, makcik saya memberi tahu cara utk membuang kutil atau tahi lalat timbul yg tlh diajar oleh seseorang kpadanya. Bukan mudah seseorng untuk mnurunkn petua ini. klu bukan dari kawan baik. Dan saya sendiri  telah mcuba untuk membuang lebihan daging yg timbul di peha saya yang sebesar 2 inci..dengan mengunakan sehelai rambut. Caranya ambil sehelai rambut. kemudian ikat mati sebanyak 3@4 kali ditempat tersebut. Ia memerlukan byk kesabaran dan biarkan selama beberape hari. Tunggu ia akan jatuh sendiri atau anda kena cabutnya setelah ia mjadi kehitam-hitam mgikut besar kutil tsebut.

Ibu saya selalu menegur hidung saya yang selalu kemerahan akibat resedung. jadi dia menyuruh saya  mengunakan limau utk mengurangkn resedung. limau nipis mpunyai asid trsendiri untuk mematikan ulat@kuman yg ada  di hidung  dn muka. caranya ambil limau, picit airnya kemudian lumurkan ke muka. dan biarkan selama 1 jam. buat seperti memakai mask. kemudian basuh lah muka..anda akan rasa btapa licin dn bersihnya  muka anda nanti ^_^

petua ni aku cuba2 jer..tapi x sangka mjadi pulak. saudara aku ckp yang kakinya ada ketuat. pastu aku suruh dia potong. lepas tu aku sapukan kapur dibekas ketuatnya. seminggu kemudian katanya ketuat itu tidak naik lagi. alhamdulilah..

~ jika ia mnjadi..anda sedekah lah kat surau @ masjid wang yg tlh anda dpt jimatkn itu...sebagai pengerasnya..hehe..

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.