12 Feb 2012

Nenek

Nenek..

bila melihat kau tersenyum
hatiku menjadi lapang
nenek,
kudratmu amat aku kagumi
daya ingatanmu aku sanjungi
inilah nenekku..
ingin aku paparkan wajahnya
tapi biarlah hanya aku yang tahu
kini umurnya telah 81 tahun
tapi masih tegap berdiri
dan masih kuat berjalan
subuh hari dia akan mengaji
petang hari santai melayani anak cucu
malam hari berblues dengan lagu kegemarannya
hidupnya dengan muzik tak pernah hilang
lagu minang menjadi pilihan
dari dulu hingga kini..
radio lah teman hidupnya setiap hari
walapun ramai ingin menyuntingnya menjadi suri
tapi dia lebih rela menyendiri
hidup dengan membesarkan anak dan cucu
inilah nenekku,
amat sporting dan pandai membawa diri
buat lah apa saja dia tetap tersenyum
lawak jenaka tak pernah habis di kepala
ingin menari dan bermain congkak
jangan malu dan segan tetap dia layan
kadang aku hairan juga
nenek masih kuat hingga kini
tapi bila ku lihat perjalanan hidupnya
aku jadi kagum dengan wanita hebat ini
inilah nenekku,
dia tidak pernah pergi ke rumah jiran tertangga
kalau sekadar untuk menjaja cerita atau mengadu nasib
dia tidak pernah meminta-minta bila dia susah
dia tidak pernah mengeluh bila dia sakit
dia tidak pernah rasa kesal dengan kemiskinannya
dia tidak pernah rasa kecewa pada takdirnya
segala suka duka di terima dengan rela hati
setiap dugaan di tempuh dengan berani
hajat hatinya ingin ke Mekah dapat juga di tunai
itulah impian dari dulu akhirnya tercapai
walaupun bukan dengan sekelip mata
mengumpul harta dari muda hingga tua
namun dari rezeki yang halal dan di redhai
allhamdulilah dapat juga merasa walaupun hanya sekali
inilah nenekku,
insyaallah kalau panjang umur kita raya bersama tahun ni ya' nek..


~isabella ali with love 2011~

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.