23 Jan 2013

Kek Ros & Red Velvet

Mood hari ni sebenarnya tak bberape okey, deman lah katakan..tapi aku ni mmg jenis tak reti nak duk diam-diam.. bila baring x mo lak nk tido mata, jdi dari aku temenung baik aku wat kek..kan..hehe..so jadi lah kek ni..
Kek Ros
bahan2nya:
2 cwn tepung gandum(*d'ayak)
1 cwn gula kastor
1 cwn majerin
2 biji telur
1/2 sudu baking powder*
3/4 sudu soda bikarbonat*
3 sudu susu pekat
1 sudu perisa vanila
2 perwarna

Cara2nya: putar majerin dgn gula, kemudian masukkn tepung yg diayak bersama baking powder, soda bselangseli , bubuh telur satu persatu, susu pekat dan perisa vanila putar hingga sebati. kemudian kukus@bakar selama 45 minit.



Entah mengapa rajin pulak hari ini. terus jer tangan aku bancuh 1 lgi adunan..alang2 bahan masih ada kan maka jadilah kek velvet versi aku..walaupun tanpa krim cheese ia tetap sedapp....jgn x percaya tau! hehe...1 hri dpt buat dua kek tuuu...bangga sekejap...^_^

Kek Red Velvet
bahan2nya:
240 gram tepung gandum(*d'ayak)
1 cwn gula kastor
1 cwn majerin
3 biji telur
1 sudu baking powder*
3/4 sudu soda bikarbonat*
1 sudu perisa vanila
 perwarna merah

Cara2nya: putar majerin dgn gula, kemudian masukkn tepung yg diayak bersama baking powder, soda bselangseli , bubuh telur satu persatu,  perisa vanila putar hingga sebati. kemudian kukus@bakar selama 45 minit -1 jam. nak lagi sedap leh lah bubuh jem@ krim cheese dan hiaslh megikut kesukaan anda..^_^ 


Petua: Bagi yg baru mjinak2 dunia mbuat kek @ pertama kali belajar buat kek..bahan2nya tak perlu byk sgt..ikut yg senang2 dulu. ini pengalamn dari aku lah..klu x jadi x lah mbazir. tapi setakat ni semua kek2 yg aku buat mjadi jer..boleh dimakannn..hehe..



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.