2 Dec 2013

Anjing yang jijik



anjing yang jijik..

lolongan anjing sahut-sahut kedengaran
aku sangkakan ia melihat hantu bkeliaran
rupa-rupanya kepalanya tersepit dcelah pagar
kesian melihat ia terseksa aku cuba membantu
sampai tak sempat nak fikirkn kselamatan diri
pelbagai gaya dan cara aku cuba agar ia terlepas
akhirnya anjing itu dapat juga meloloskan dirinya
setelah aku kopakkan pagar yang bersirat dawai
luka ditangan dek tercucuk duri-duri pagar
tidak aku hiraukan asalkan dapat melihat ia bebas
anjing itu menoleh kepadaku dan menuju ke arahku
aku sangka ia mahu berterima kasih
namun sangkaan aku salah
ia menyinga menunjukkan gigi taringnya yang kotor
dan myalak-yalak seolah aku musuhnya
pantas aku menyambar kayu lalu ku hayun
untuk menakut-nakutkannya
mujur aku masih ada rasa ehsan lagi
ikutkan mahu aku hempuk kepalanya biar berderai
anjing jijik yang tidak tahu dek untung
patutnya aku biarkan saja ia mati tersepit tadi..

Lukisan hati,
Azyan hamzah 2013

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.