4 Dec 2013

Macam tu kerr..kaya?


Kadang aku hairan dengan sikap orang kita. Iyalah..kalau mereka bercerita pasal teknologi, gajet atau hal dunia semua dorang tahu. Malah ada yang nak tunjuk pandai dengan pengetahuan masing2 bila bersembang dgn rakan2. Tapi bila bab MAKAN..kedekutnya ya ‘rabbi…berkira-kira ya’amat... Kalau dah perut sendiri nak bkira2 perut utk orang lain lagi lah kan berkiranya. Aku rasa kes ni sudah lama terjadi dari dulu lagi. sebab tu sampai sekarang ada lagi kes keracunan makan. Mana tidak keracunan, Kalau dah dgunakan benda yang dah tamat tempoh dn bla..bla..bla. Itu belum lagi  aku bongkarkan bab kebersihan dan sikap pengotor orang kita’.
Sepatutnya aku tak perlu hairan dengan kes ini, sebetulnya aku perlu bersedia menerimanya kerana kes ini akan sentiasa terjadi. Luahan aku disini bukan untuk mlekehkn bangsa sendiri. Tapi aku nak orang kita’ bukak minda bukan bukak mata  jer tahu. Jadikan bangsa lain sebagai contoh. Selagi tidak bercanggah dgn agama islam. Malah bangsa mereka lagi hebat dari kita yang mengaku islam ini dari segi kebersihan dan budibahasa. Membaca sahaja tapi tak amal ape kejadahnya! Ramai yang katam quran tapi tak ramai yg beramal dgnnya.
Aku suka tgok bangsa cina dn jepun punya stail life, walaupun mereka ini kafir dan  dah tentu akan dihumban ke neraka,*skrang ni mualaf semakin ramai dikalangan mereka. tapi cara depa berniaga takde PHD. Bersaing secara pro..x main santau2 mcm orang melayu. Sape rajin dia Berjaya.  Kita pulak nak kaya tapi malas. Banyak angan2 dari usaha. Bila tengok orang bjaya..mula lah syak sana syak sini. Fitnah sana fitnah sini..last2 bisnes sndiri yg lingkup. Lagi satu orang kita ni..cepat sgt nk blayak jdi tauke’boss, bisnes tak sampai sbulan dh cari pkerja luar, tapi upah bayar ciput. Kita nak bayar sewa rumah pun tak lepas!  Sbb tu tak de pekerja tetap asyik bertukar ganti jer. Salahnya orang kita ni..brbudi bahasa x kena tempat, bila minta gaji naik kata kita tak kenang budi..abis tu depa tu kenang ker kudrat yang kita perah untuk depa selama ini.  last2 berhenti kerja tanpa sebab..kang klu bagi tahu sebab, kata kita nak lawan tauke..pergiiii jalannn dahhh!
Bangsa cina..orang cina ini mereka menunjukkan kekayaan mereka melalui makanan. dikalangan mereka ada juga yang miskin. Hidup merempat pun ada juga tapi cuma segelintir.  Orang-orang cina yang  kaya dgn hasilnya halal@haram*itu dari mana sumber dorang dapat lah.  Akan menayangkan kekayaan mereka melalui MAKANAN! sekali lagi…MAKANAN! Bila mereka dapat makan makanan yang mewah setiap hari itu menunjukkan mereka benar2 sudah kaya.  bererti mereka  sudah mampu membeli makan yang sedap2. Kemudian barulah mereka akan membeli kereta yang mahal, rumah yang mewah dan melancong ke luar Negara. Nak berlagak dan riak dgn kita pun dah memang  layak. Itu sbab dorang selalu buat open table untuk kawan2 dorang. Kita ade..? buat open house setahun skali pun blum tentu ado!
Sebagai orang islam, korang mesti tahu kan..soal halal dn haram,  Jadi aku x mo cerita bab tu, sekarang aku nak cerita tentang sikap orang kita’bukan bab agama. Yang itu korang boleh google kt page lain nanti..

Korang perasan tak kalau kita gi makan kat kedai makan. Punya lah lama mamat @ minah tu pilih makanan tengahari dia. Kereta punya lah mahal paking kt luar . kasutnya bkilat harga leh ceceh ratus2, kain baju mestilah  yg brand..kat tangan lak ada ipad harga ribu2 lagi,  tapi bila nak makan tpaksa d catu2..sedihh tul tgok manusia mcm ni. Macam tu  ker kaya..? Itu tandanya dia kaya hutang. Bkn kaya sejati..kalau kaya betul dia pasti tak berkira dengan apa yang hendak dmakannya. Amik jer lah ikut selera tekak..apa susah, duit kan banyak! Kat fesbuk tayang lah pic mkn mewah kunun, tapi skali d awal bulan jer..pastu langsung senyapp! ade ati lagi nak exsennn dgn orang..porahhhh!

Orang kita’ dengan lantang  mengaku negara kita ini dah mencapai kemajuan. Kemajuannya sudah sama taraf dengan negara2 dluar sana.
Puiiihhh…maju kerrr…? Maju tang mana aku nak tanya. Kita ni kalau kerja adalh gaji..kalau tak kerja x de lah gaji! Maju untuk sape..? untuk Negara..? diri sendiri pun terumbang ambing..ni kan pulak untuk Negara. Baru bayar cukai dah membebel. Takat mbebel tak pe lagi..ni siap dgn maki hamun.
Pastu ade hati pulak nak berlagak sudah maju. Orang kita ni kaya, semuanya bermula dari hutang. Hidup bertahun2 kt dunia semata2 untuk bayar hutang. Bangun pagi ingat hutang..itu kalau ingat, ada tu buat2 lupa..dah tertunggak hutang tu. Dari RM50 dah jadi RM500. Duit saman..jgn cerita lah, skaya2 orang kita ni aku rasa..bila nak renew roadtax baru dorang nak bayar. Tak pun bila en.polis dah ketuk pintu rumah. Kaya ker..? Aku rasa ramai yang tak paham apa itu erti KAYA’..jadi eloklah korang bukak kamus tegok balik apa ertinya. Nanti bila dah faham..tidak lah hidung tu tinggi dari otak!

Sebelum aku menutup hujah aku ni, aku nak cerita satu  kisah dari budak sekolah..
Katanya: Cikgu bagi tahu kat sekolah, tak lama lagi buku2 sdah tak diperlukan. Baik pelajar sekolah rendah dan menengah akan diberi laptop. Laptop tersebut akan mengantikan buku2 tesk yg tebal tu dan secara autometik ‘nya buku latihan juga akan dimahsuhan. Begitu lah canggih dan majunya sekolah mereka sekarang mengikuti peredaran masa dan zaman. Aku tersenyum bangga..aku tahu begitu pentingnya ilmu untuk pelajar2 yang bakal menjadi pemimpin kelak. Kejayaan dan kemajuan mereka sentiasa diambil berat oleh sekolah. Tapi aku nak tanya..ada tak yang nak amik berat soal MAKANAN mereka di kantin sekolah..? malas aku nk cerita pasal ni..korang gi tengok sendiri lah! Jika dari sekolah mereka sudah diajar sifat bkira2..salah siapa?


Note: ilmu tak akan bguna kalau tenaga x de, otak pun tak bfungsi!


p/s: hutang aku dah nak abisss….yahoooo…..:p

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.