11 Dec 2013

Episod 7 Isabella..lambang cinta yang lara

Episod 7

Aku membuka pintu dengan perlahan-lahan agar abang tidak menyedari kepulangan aku.  Namun bila tiba di ruang tamu aku melihat lampu bilik abang sudah terpasang. Ini bererti abang sudah berada dirumah. Kemudian aku mengetuk pintu biliknya.
“masuk”
Aku menolak daun pintu. Abang sedang terbaring di atas katil mungkin melepaskan rasa penatnya,
“Abang baru balik ker..”Tanya aku seolah tidak ada apa-apa yang berlaku.
“kau pergi mana  tadi ? Tanya abang kembali. Dengan muka serius.  Aku tahu wajah abang itu sebenarnya dalam keletihan.
“Bella pergi kedai..cari bateri walkman, ingat kedai bukak lagi”bohong aku dengan suara sengaja aku kuatkan. Seolah untuk menyakinkan diri dengan kebohongan sendiri.
“kau dah makan ker..? kalau belum, tu ada burger abang belikan..”
“dah..tapi nak makan jugak...hehe...tima kasih abang”jawap aku keriangan. Cuba menutup rasa bersalah tadi.
“ya lah..tapi lain kali jangan nk keluar malam-malam lagi”kata abang tegas.
Sempat lagi abang bagi warning kat aku..aduhh...walaupun kata-kata abang itu bersahaja. Aku tahu maknanya begitu dalam. Jadi selepas  ini aku terpaksa lebih berhati-hati.
Aku berlalu meninggalkan abang bersendirian dikamarnya.
Aku ambil burger di dapur lalu membawanya masuk ke dalam bilik.  Masih terasa panas. Bererti abang baru saja pulang.  Aku lihat jam ditangan..tak sampai setengah jam aku keluar. Selamat...lega hati aku. patutlah abang tak marah sangat pada aku.
Hajat hati nak makan burger sambil mendengar radio. Tapi bila aku rebahkan badan diatas katil.  Mood aku tiba-tiba berubah. Terasa amat letih pula bila memikirkan keadaan tadi.  Harry. .memang blurkah kau...?

                                                              *****
“Hai Bella..kenapa dengan ko , macam letih jer aku tengok..” jerkah Hajar. Dengan satu tamparan kuat ke bahuku. Membuat aku kembali tersedar dari lamunan. Entah apa yang aku fikirkan sebentar tadi..tiba-tiba hilang dari fikiran.
“Oh ya, macamana dating ko dengan si Harry blur tu”Tanya Hajar  cuba mencungkil rahsia. Di bibirnya tergaris senyuman penuh makna.
“Ok jer, dia baik...” aku cuba memancing mindanya kembali.
“Jadi, kau pergi lah jumpa dia malam tadi...wah! bertuahlah si Harry tu!” tiba-tiba Azany menyampuk dengan nada perli. Entah masa bila dia muncul.
“Kalau ya pun..kenapa..?”aku sengaja membuat Azany bertambah geram.
“abis  tu, dengan aku bila ko nak keluar pulak..?”Tanya Azany dengan wajah selambanya.
“kalau dengan kau,  aku memang tak ada masa lah Azany. Tapi apa kata ko ajak jer si Hajar nih..dia memang free selalu”aku tolak tubuh Hajar pada Azany. Hajar menahan badannya dari jatuh ke arah Azany.
“ehh..kenapa pulak aku jadi mangsa keadaan nih...sori ya...aku pun tak nak”bidas Hajar terus  berlalu meninggalkan aku dengan azany.
“betul ker ko jumpa dengan budak tu..?”Tanya Azany dengan nada perlahan seolah meminta aku berkata jujur padanya.
“mestilah aku jumpa, Harry tu rupanya baik orangnya..”jawap aku dengan wajah sengaja aku riakkan dengan rasa bahagia seperti orang sedang bercinta. Aku lihat wajah Azany mula kemerahan-merahan. Menahan marah dengan sikap aku.
“serius lah Bella.., nanti aku sound budak tu ko nak ker..”Ugut Azany tak puas hati.
“aku serius lah nih, tapi yang ko nak sound dia tu kenapa..? apa masalah ko dengan dia. Dia tak kacau ko pun kan..”marah  pula aku dengan sikap tak matang Azany.
Aku mengeleng kepala geram dengan kata-katanya.
“ko suka kat dia...?”ujar Azany kemudian setelah  melihat marah aku kian reda.
“suka lah..dia kan baik”jawap aku endah tak endah dan cuba menguji perasaannya.
“jadi ko cinta kat dia lah.?”jerit Azany seperti  tidak puashati.
“ko nih kenapa ya.., suka hati aku lah nak suka ker..nak bercinta ker..yang ko banyak tanya nih kenapa..?”bentak aku yang mula lemas dengan pertanyaan dari Azany.
“kau kan tahu  yang aku suka kan ko selama ni..”luah Azany  perlahan. Tetapi jelas ditelinga ucapannya.
Aku bingkas bangun.  Seolah –olah tidak mendengar kata-katanya tadi. Biarlah  Azany dengan perasaannya sendiri.  Azany  menarik tangan aku. lalu aku sentap kembali dan berjalan laju meninggalkannya.  Sekarang bukan masanya untuk aku bercinta. Jadi lebih baik aku bersikap menjauhkan diri. Biar lah dia tenangkan dirinya dengan sendiri. Lagi pun aku takut untuk memberi sebarang jawapan padanya  ketika ini.

“bella...”
“bellaaaaa...nantiii...”

Panggilan Azany tadi tidak aku endahkan.  Aku mula diburu dengan pelbagai perasaan yang menerjah ke hati. Bukan mudah untuk aku memberi hati ini dengan sewenang-wenangnya. aku perlukan waktu...

                                                                *****
Kelihatan semua pelajar sudah mula memasuki ke dalam kelas. Tapi aku masih lagi duduk ditepi longkang . Tangan  mencuis-cuis hujung rumput.  Rasa sebersalah  mula bermain didalam hati. Bagaimana aku nak kembali ke kelas.. Kalau wajah Azany yang sedih itu akan membuat aku akan rasa simpati  kepadanya.
Terbitkah perasaan cinta.  kalau hanya dengan simpati dari aku. Dan bukan aku namanya kalau sudah berjanji  tidak menepati. Memang pantang aku kalau berjanji tetapi tidak ditunaikan. Kerana aku tahu bagaimana perasaan bila dilukai dan dikhianati.  Dan aku juga tahu bagaimana perasaan setelah dikecewakan. Pertanyaan dari Azany  itu tidak mungkin aku jawap. Biarlah masa dan keadaan yang menentukan.

“Bella...”Tegur Hajar dengan muka penatnya . Belum sempat dia berkata apa-apa. Aku sudah bersuara.
“Hajar,  tolong abikkan beg aku di kelas...aku nak balik lah. aku tak ada mood nak belajar hari ni”
“apa! Aku punya lah penat cari ko..ko nak aku naik semula ke kelas abik beg ko. Aku letih lah bella”ujar Hajar.  Nafasnya temegah-megah kerana kepenatan. Rasa kesian pula bila melihat keadaannya itu.
“yalah..yalah..biar aku saja yang naik sendiri,.lepas tu aku nak terus blah ok!”
“ko nak ponteng ker bella, kang cikgu nampak naya kita”
“Kita..? aku jer..aku tak ajak ko pun..” aku pantas menaiki anak tangga tanpa memikirkan apa-apa. Sampai di kelas aku mengintai kalau-kalau Azany ada disana. Mujurlah dia  belum masuk. Cepat-cepat aku capai beg di kerusi. Lalu keluar tanpa menoleh kebelakang lagi,
“bella tunggu aku..”
“ko nak pergi  mana Hajar, aku nak balik nih”
“aku ikut ko boleh...”
“suka hati ko lah..tapi aku tak ajak ko ya, apa-apa ko tanggung sendiri” kata aku serius.
“ko nih kenapa hari ni, lain macam je aku tengok”
“ko lari dari siapa nih.., cakap lah bella..”rayu Hajar.
“tak de sape...cuma aku tak de mood nak belajar..sebab tu aku nak balik”balas aku tegas.
“yang ko nak balik nih kenapa..? soal aku balik pada Hajar dengan senyum sinis.
“aku...aku, entahlah...”jawap Hajar tersegih-segih memandang ke arah aku.


Sampai sahaja dirumah aku letakkan beg sekolah ke lantai .  Dengan perasan bangga aku hempaskan badan di sofa. Mujurlah dapat keluar dari sekolah tanpa ditahan oleh cikgu dan pengawas yang bertugas. Aku menarik nafas lega. Rasa selesa bila dah sampai di rumah sendiri.

“beraninya ko bella..”luah Hajar. Dia bersandar keletihan di sofa.
“ko lagi berani sebab berani ikut aku” puji aku. pantas ketawa dengan telatah Hajar.
“abang ko ada tak nih..”tanya Hajar agak risau.
“entah lah..tapi aku rasa dia kerja shif pagi hari ni..”
“kalau abang aku ada pun.  apa nak aku tak takutkan,  yang ko pulak risau kenapa..hehe..”aku gelak mengejek sikapnya.
“ko ponteng sekolah abang ko tak marah ker..” tanya Hajar tak puas hati.
“dia tak akan marah aku, sebab aku ponteng aku terus balik ke rumah..”
“lain lah kalau aku ponteng pergi tempat-tempat yang tak elok..ko faham”kata aku tegas sambil tersenyum sinis.
“ko nak air ker.., kalau nak aku abik kan..”tanya aku sebagai tuan rumah.
“boleh jer..pandai jugak ko buat air kan..air apa ko nak buat tu..?”
“air sejuk lah..air apa lagi, ni kan  rumah orang bujang..”
“hahahahahaha..”berderai ketawa Hajar dengan lawak bodoh aku.
Hampir-hampir aku  juga terlupa dengan masalah sendiri.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.