18 Dec 2013

Telepon punya pasal..


Pada satu malam dalam pukul 9.oo malam emak datang mengejut ke rumah aku. angin tidak ribut pun tidak emak sudah terpancul didepan pintu rumah. Kata emak, dia  datang sebab sudah lama dia tidak bertandang ke rumah aku. kebetulan pula emak dari rumah kawannya. Jadi emak singgahlah di rumah aku. Selepas selesai makan, kami pun bersembang2 lah tentang hal keluarga dan ativiti yang akan datang. Dalam bersembang tu emak tiba2 bagitahu aku. kata emak sejak 3 malam berturut baru ini, dia menerima panggilan dari seorang lelaki yang tidak dikenalinya. Walaupun emak sudah memberitahu bahawa panggilan itu tersalah mendail nombor. Tapi si pemanggil tetap juga menghubungi emak setiap malam melalui nombor yang sama. Emak pula jadi serba salah tapi dalam masa yang sama, emak rasa mungkin orang itu hanya mahu menguji dirinya. Tapi  sambil bercerita emak gelak macam geli hati. Aku pulak yang jadi tak sedap hati.

“mak dah cakap umur mak 60 tahun, tapi budak tu x percaya” kata emak dalam gelaknya.
“macam mana dia nak percaya, dah suara mak kan macam anak dara” usik aku.
“itu lah, mak dah cakap dia tersalah nombor, tapi dia tetap kol mak juga nak sembang-sembang, mak tanya juga dia nak cari siapa mulanya, kata dia nak cari nora”
Emak berhenti bercerita kemudian mengambil bantal lalu merebahkan badannya disebelah aku. aku mengesok sedikit untuk memberi ruang pada emak menyelit disebelah. Aku menunggu cerita emak dengan sabar.
“emak ingatkan dia nak cari nora, kebetulan nama tu kan sama dengan nama nora, jadi mak menyamar lah dulu. Mana tahu nora ada bagi nombor emak pada dia.” terang Emak dengan mengeleng kepala. Macam tengah fikirkan sesuatu. Nama Nora yang lelaki itu sebut memang nama adik aku. kebetulan telepon dia hilang.  Mungkin juga sebab itu Nora telah bagi nombor telepon emak pada lelaki tersebut.
“apa lagi yang sempat mak tanya dia”
“mak pun tak banyak tanya dia,  dia jer yang banyak bersembang dengan mak. Lagi pun mak malas nak layan lebih-lebih, Cuma mak nak tahu jer..kalau betul dia kenal dengan  nora” aku faham perasaan emak. Ikutkan Nora adik aku tu, sebenarnya dia pun sudah berkawin. Jadi mungkin emak susah hati. Bila ada  lelaki yang sedang mencarinya.
“mak rasa, orang yang telepon mak tu orang mana? ” tanya aku. cuba selidik identiti pemanggil tersebut. mana tahu kot-kot saudara mara sendiri. tak pun kawan-kawan sekolahnya ker. Tiba-tiba emak tersenyum semula.
“orang Terengganu, sebab slang dia sebijik orang sana”
“orang Terengganu..? tu dekat dah dengan rumah nora. Mungkin kawan2 dia lah tu kot mak”
agaknya emak datang rumah aku sebab ini kot. Mungkin emak tidak senang duduk selagi hal ini tidak dikongsikan dengan aku.
“itulah, mak ingat..tapi entahh lahh,” emak mengeluh kecil. tapi dapat aku meneka. Mungkin emak ingat pemanggil tersebut kekasih gelap si Nora. Aku mengaru kepala yang tidak gatal.
“mak  jangan pikir yang bukan2 lah, mana tahu orang itu berkawan dengan nora jer ker, iyalah sekarang kan semua orang ada fesbuk ” terang aku lagi. cuba memujuk perasaan emak yang mula kelihatan sedikit gudah.
Tut..tutt..tuttt..tiba-tiba telepon tangan emak berbunyi nyaring. Emak bangun mengambilnya didalam begnya.
“hahh..nihh budak tu  dah telepon dah nih..nah! kau tolong tanya kat dia” emak berikan telepon bimbitnya kepada aku. aku teragak-agak sekejap. Tapi lantas menekan butang hijau.
“hello..” kata aku.
“hello..assalamualaikummm..”
“waalaikumusalam” jawap aku. cuba control suara sendiri. emak disebelah tersenyum semacam. Aku pulak yang rasa macam-macam.
“awok tengoh wat gapo tuh”.
“saya sedang tengok tv” jawap aku yang hampir-hampir hendak mengajuk cara percakapannya.
“awok dah makang ker”
“sudah, awak pulak tengah buat ape..?
“saye tengah ngail ikang dengan kawang kat tepi pantei nih”
“oo..banyak dah ker dapat ikan”
“dok dapat lagi..baru jer ngail, awok Pahang ker apa tu ngail”
“mestilah saya tahu, ngail tu memancing lah kan..” ada ker dia tanya aku soalan budak darjah satu.
“oo..ingat ken awok tok tahu..hehehe..”
aku tersenyum sendiri. speaker telepon aku kuatkan. Emak pun turut tersengih-sengih macam geli hati. Memang pekat slang Terengganu dia. Macam aku tengah bersembang dengan ustaz azhar pulak rasanya.
“awak selalu ker ngail ikan kat situ”
“dok juge..bile ari cuti jer baru saye gi ngail”
“esok kerja tak mengantuk ker malam-malam keluar”
“esok saye duk keje  ,malang ni kang malang jumaat..ari jumaat Terengganu  cuti”
“oo..saya lupa..hehe..”
aku berfikir-fikir apa soalan yang hendak aku tanyakan lagi pada dia. Suaranya yang sopan dan bersahaja buatkan aku tertarik untuk terus berbual dengannya. Belum lagi ada ayat-ayat yang berbaur lucah dari perbualannya.
“awak keja apa?”
“hari tu kang saye dah kasi tahu..saye keje pomen, awok tahu ker pomen tu ape”
Aku tahan gelak yang mula nak pecah dimulut. Macam lah aku ni tak tahu. Emak aku kan orang Terengganu juga. Walaupun aku ber’i.c kan warga KL. Tapi dek kerana sedang menyamar mana boleh kasi tahu identiti diri. jadi aku guna bahasa kl sepenuhnya walaupun lidah lembut nak mengikut slang terengganunya.
“saya tahu..,awak repair keta ker moto? Tu kedai awak sendiri ker ”
“saye pomen moto jer..keje dengan abang saye, kedai tu abang saye punye, bukang saye”
“awak keluar malam-malam nih mak awak tak marah ker..?
“hehe..saye dah besar..takang mok saye nok marah pulok.”
“ermm..dah besar tu..umur berape..? ini lah kesempatan untuk aku tahu umurnya.
“saye dah umu 25 tahun doh”
Aku pandang wajah emak. seolah terkejut..Emak sempat bisik kat telinga aku. “baya anak2 aku  tuu”.kata emak. Aku pun hairan dengan budak ini. macamana dia boleh terpikat dengan suara emak aku.
“awak telepon saya setiap hari, tak takut ker duit abis”
“tak per..dah gaji doh”
“apa yang menarik kat Terengganu, nanti kalau saya pergi sana awak bawak saya jalan-jalan ya”
Aku cuba buka topik yang lebih matang.
“macang-macang ade kat tganu nih, tapi kalau awok nak datang kena datang siang-siang. Jangang datang malang-malang baheye”
“bahaya..kenapa pulak bahaya datang malam-malam”
“dok bulih..tempat saye nih misteri sikit. Orang puang tak leh datang umah orang laki”
Aku bertambah kagum.  Seolah aku pula diujinya. Emak melirik kat aku dengan tahan gelaknya.
“kat sana ada banyak pulau kan, nanti saya nak pegi pulau redang lah”
“jangan awok..kat pulau tu ade perogol bersiri, baheye”
“perogol bersiri..saya tak pernah dengar pun..”
“kat sini semua orang tahu..cuma orang luar je dok tahu lagi”
satu maklumat baru aku dapat darinya. Menakutkan kalau benar kata-katanya itu.
“tapi kalau awok nak pegi jugok..kena ada orang laki bawok, baheye gi dengan orang puang semua”
Baik juga budak ini bisik hati kecilku. Suara aku yang serius mula bertukar santai.
“saya lupa nama awak, sape nama awak ya..”
“name saye azlang..muhamad azlang..”
Dah hampir setengah jam berbual, baru aku tanya nama dia..bulih ker..? Tapi pelik jugak si azlan ni, dia tak tanya pulak siapa aku. Sedangkan suara aku dengan emak jauh berbeza. Kali ini aku akan terus pada topik soalan yang penting.
“saya nak tanya sikit boleh tak”
“bulih ehh..hehe..”
“awak sebenarnya nak cari sape, awak tahu kan awak dah salah nombor nih”
“ meme saye nok cari nora, tapi bile kol awok angkat..jadi saya telepon awok jer lah..hehe”

Aku mula mengerti dan mengangguk perlahan dengan emak. mungkin budak azlan ni 
tengah kesepian  agaknya. sebab tu dia saje-saje kol nak hilangkan rasa boring dia. 

“nora tu siapa sebenarnya..?”
“nora tu kawang sekolah saya dulu”
“mana awok dapat nombor telepon ni”
“nombor ni kawang nora yang bagi kat saye”
“nama penuh nora itu awok tahu ker..? aku dah mula terikut-ikut slang azlan.
“name penuh dey Nurul Syuhada Nora bt Ahamd. Dey satu skoloh dengan saye dulu” terang azlan.
 Aku dengan emak menarik nafas lega. Memang sah dia tersalah nombor. Bukan adik aku yang kasi nombor ini. Tanda tanya yang selama ini menghantui emak sudah pun terjawap. Tapi entah kenapa aku  masih tidak mahu memutuskan talian lagi.
“awak ada fesbuk tak”
“fesbuk..? saye tak de fesbuk-fesbuk nih..”
“tak kan x de fesbuk, semua orang ada..tak kan awak x de..?”
Hairan jugak aku. masih ada lagi ke lelaki semulia dia yang tidak suka bersosial. Atau dia takut nak tunjukkan wajah dia pada aku.
“sungguh..saye tak de fesbuk, kalau buke intenet pung. Saye suke tgok youtube jer.,kawang-kawang saye semua meme ade fesbuk..tapi saye dok minat”
“betul ker nih..?”
Aku masih tidak percaya. Tapi dalam masa yang sama rasa ingin tahu mula berkobar-kobar. Siapa kah lelaki ini sebenarnya.
“kalau macam tu. Macam mana saya nak kenal dengan awak”
“betul awok..saye meme tak de fesbuk”
Aku rasa sedikit kecewa. kalau azlan ada fesbuk senang lah aku nak skodeng dia nanti. boleh tahu asal usul tentang diri dia.
“agak-agak wajah awak mirip siapa ya.., ada macam faizal hussien..?”
“dok juge..”
“Macam farid kamil.., rosyam nor ade..?”
Entah kenapa nama-nama pelakon hebat itu boleh terkeluar dari mulut. Seolah aku pulak yang tidak sabar nak tahu tentang diri azlan. Adakah sebab aku rasa dia baik?
“ade lah sikit macang rosyam nor”
Dalam hati aku, kalau macam rosyam nor tu, kira ensem juga lah tu. Lega sikit perasaan aku. sebab sudah boleh membayangkan rupa azlan.
“banyak dah ker dapat ikan”
“dok banyok, 3 ekor je..ikang kerapu..tapi besar juge lah”
“wahh..sedap tu ikan kerapu kalau buat masak tiga rasa”
“awok ni betul ker janda”
Pertanyaan azlan buat aku menelan air liur. Bila masa pulak aku janda. Aku jeling  pada emak.  Sambil menghulurkan telepon kepadanya. Emak mengeleng kepala. Jadi terpaksa lah aku berdiam diri seketika. Yang janda emak aku!
“awak rasa..?”
“bukang awok yang cakap kang aritu..”
“oo..iya…,dah tahu nape tanya lagi..”
“saje lah tanya, takut kacau hak orang..baheye..”
Hampir  1 jam bersembang baru tanya aku nih siapa yang punya..azlan..azlan..lurus bendol ker apa budak nih.
“awak tu, makwe awak tak marah ker..hari-hari telepon saya”
“saya tak de mak we lagi..tapi kawang-kawang tu ade lah..lagi pung orang laki kang leh pasang empat..hehehe..”
Amboi dia punya gelak. Macam ada hati jer tu..
“memang lah boleh , macam ustaz azhar tu..”
“awok pun kenal juge ustaz azhar tu iya..,tapi ustaz azhar tu baru kawin 3 je…hehehe”
“Kenal  kat dalam youtube..”
Jawap aku acuh-acuh. Memang aku tidak senang kalau isu poligami diperkatakan. Tapi bukan bereti  aku menolak hukum Allah. Aku cuma rasa kesian pada perempuan2 yang dipoligami jika diri mereka diinaya oleh suami. Hak mereka sebagai isteri pertama diabaikan. Bukankah itu tidak adil!
“ustaz azhar ni satu kampung dengan saye kat sini”
“oo..awak tinggal satu kampung dengan ustaz azhar lah kalau macam tu.., macam mana orangnya ustaz tu..tapi betul ker dia memang orang kaya..ada keta ferari , motor besar..dia duk rumah mewah juga ker..?”
Banyaknya soalan aku,  tapi semua soalan tu untuk mensahihkan apa yang aku baca dan tengok di fesbuk selama ini.
“dok eheh..ustaz azhar tu biase-biase jer, dia bukang orang kaya..tu semua orang kasi dia guna. Orang-orang kaya yang bagi dia pakai. Kata orang bagi merasa..”
“oo..gitu..”
“jadi ustaz azhar tu memang duk sana lah”
“iyalah..meme die duk sini, bini pertama dia orang tganu, duk kat flat je. Bini kedua dey orang kuantang. Bini ketiga dia orang johor. Saye selalu juge pegi dengar ceramah dia kat sini. Baik ustaz azhar nih.. tak sombong lah kalau jumpe kat mane-mane”
Asyik sungguh si azlan bercerita kisah idolanya. Aku mengangguk bersama emak. Sempat juga mata aku melirik jam didinding. Sudah dekat pukul 1 .30 pagi. Emak pun dah menguap-guap kecil.
Ikutkan hati mahu lagi aku melayan sembangnya. Tapi malu pula pada emak. Jika soalan-soalan aku tidak berkaitan dengan yang emak harapkan.
“awak, kalau saya tak angkat telepon ni awak buat ape..”
“saye duk ngail jer lah temang kawang saye nih..hehe..”
Tit..tittt ..tiba-tiba amaran dari telepon berbunyi. Aduhh! Bateri hanpon dah nak abis. Aku sedikit kelam kabut. Soalan yang hendak ditanya tiba-tiba hilang.
“okey lah awak..bateri dah nak abis nih, awak nak lepak kat situ sampai pukul berape..?
“saye pun kejap lagi nak kelik doh”
“iyalah..lagi pun malam ni kan malam jumaat, tak takut ker hantu Pontianak!..hehe..”
“hehe..dok eheh..dah biase..”
“nanti bila saya pegi sana awak bawak saya gi ngail  ya” sempat lagi aku menguji dia.
“eheh..tak bulih awak.,baheye kalau orang tine keluar dengan orang laki malang-malang, Ustaz azhar kata orang tine ni. waktu siang dey cantik..tapi kalau waktu malang lagi kohor cantik..macam keta  lamborghini tu..hehehe..”
aku tersenyum mendengar jawapan dari mulut azlan. Emak terbeliakkan biji mata..”bagus kalau buat menantu nih” - kata emak perlahan.
“okey..bye..”
“okey baii”
Aku menekan butang merah. Walaupun dalam hati rasa ingin berbual lagi dengannya.
“Orang t’ganu mana nak kawin dengan orang luar mak, diaorang suka berkawin dengan orang yang satu kampung dengan mereka. Sebab senang nak balik kampung, jimat kosss..”
“tahu pun kau…hehe..”
“dah lama tahu mak....”

p/s: aku sanggup tukar hanpon samsung aku dengan nokia 3310  mak..kalau mak suruh menyamar lagi..  :P




No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.