11 Dec 2013

Episod 6 Isabella..lambang cinta yang lara

Episod 6

Kepada Isabella;

Assalamualaikum,
salam perkenalan dari saya. ini biodata saya. agar awak boleh kenal saya
secara lebih mendalam.
nama saya : Harry bin Latiff
umur saya : cuba lah teka
alamat saya : kampung jawa, klang
kasut yang saya pakai : jenama pallas jazz
seluar yang saya pakai sekarang : jenama canggih
baju yang saya pakai sekarang juga : jenama canggih
tempat saya tinggal : masih ada atap dan lantai
makanan kegemaran saya : laksa
minuman kegemaran saya : cendol
nombor telefon : 03 54558723
Harap awak sudi menerima saya sebagai kekasih awak. saya akan tunggu awak malam ni di taman pada pukul 8.00 malam. Saya janji apa saja kehendak awak akan saya tunaikan. Dan jika awak hendak saya bayar masa yang awak luangkan pada saya. saya akan membayarnya kalau itu yang awak mahu. Saya berharap sangat agar awak sudi menerima tawaran saya ini. Saya akan menantikan kedatangan awak sampai pagi.
salam sayang,
Harry

Itulah isi yang tertulis dari sepucuk surat yang aku temui dibawah meja. Sudah berulangkali aku membacanya. Memahami apa maksud yang tersirat di dalam surat yang berwarna putih itu. Puas juga aku meneka siapa agaknya yang mengirimkan pada aku. Sudah panjang rasanya leher aku kerana melihat ke kanan dan kiri berkali-kali. Malah di luar kelas  pun aku tidak berkelip-kelip mata memerhatikan setiap pelajar lelaki yang sedang berjalan di koridor. Terasa amat geram di hati  tapi dalam masa yang sama terasa lucu juga. Dengan ayat-ayat yang ditulisnya boleh buat aku ketawa sepanjang hari. Macam ni punya orang pun ada ke kata hatiku. Tapi bila aku kenangkan pada ayatnya ingin membayar masa aku. Aku kembali menjadi cuak. Ada ke patut dia nak bayar masa aku jika  bersamanya . Dia  ingat aku nih apa. Kang aku minta satu juta. Mampu ke dia nak bayar aku tersenyum sendiri. Pening  kepala aku dibuatnya dengan kata-kata yang ditulis oleh pengirim ini. Apakah sebenarnya yang dimahu dari aku.

"Azany..nampak tak siapa yang masuk kelas kita tadi" tanya aku pada azany ketua kelas.
"entahlah.tak perasan pulak aku, kenapa bella..ada barang ko hilang ker? tanya azany.dengan wajah terkejut dengan teguran aku tiba-tiba.
"kau kenal harry tak..?"
"Harry..budak blur tu ker..? Azany memulang kembali pertanyaan kepada aku.
"mana lah aku tahu dia blur ke tak..masalahnya ko kenal dia tak..? tanya aku geram dengan nada perlahan.
"kalau Harry kelas sebelah tu aku kenal lah..kenape..? Tanya Azany. Matanya luas merenung wajah aku. Aku tunduk sambil tersenyum. Mungkin azany boleh menghuraikan surat yang aku terima tadi.
"Azany, boleh kau tunjukkan aku orangnya tak..." pinta aku dengan suara merayu.
"boleh, itu pun kalau ko sudi keluar dating dengan aku dulu.."usik Azany sambil ketawa besar membuat aku bertambah geram. Itu pula yang dia katakan disaat-saat ini. Muka aku masamkan. Seolah menunjukkan yang aku merajuk dengan kata-katanya.
"kalau ko tak nak bagi tahu. aku boleh tanya kat orang lain lah..bukan susah'"ugut aku pula.
"alah ko nih bella. tu pun nak merajuk.,aku main-main je lah. Oklah nanti aku bawakan budak tu terus jumpa dengan ko, puas hati" Luah Azany tersenyum cuba memujuk aku.
"hah! camtu lah...thank Azany" kata aku riang sambil memberikan sebuah senyuman yang ikhas padanya.  Azany membalasnya. Kemudian dia kembali ke tempat duduknya yang selang tiga meja dari aku.
Aku tahu Azany memang baik orangnya. Walaupun dia nampak agak kasar. Dengannya aku begitu rasa selesa. Sikapnya yang suka menyusik dan murah senyuman itu buat aku terhibur.. Usikan darinya memang aku dah jadi lali. Cuma aku cuba membataskan perasaannya terhadap aku. kerana dari gerak gerinya aku tahu dia sukakan aku. Cuma dia belum berani untuk berterus terang kepada aku. Dan selagi itu aku buat seolah-olah tidak tahu apa-apa.

"Harry..?kenapa dengan dia. dia kacau ko ke Bella" Tanya Diana. Agaknya dia mendengar perbualan aku dengan Azany. Aku berpandangan dengan Azany.  Kebetulan Azany baru hendak duduk dikerusinya. Dia berpaling ke arah aku. Aku pula terpaku dengan pertanyaan dari Diana seperti tidak percaya.
"entah..apa mimpi minah ni nak kenal dengan budak blur tu" Azany bersuara bagi pihak aku.
"ko nih dari tadi kata dia blur. .teruk sangat ke budak tu" ujar aku mula tidak puas hati dengan sikap Azany. Walaupun aku tahu sikap azany nampak kasar tapi hatinya baik.
“dah memang dia blur, nak cakap apa lagi..takkan nak cakap dia lurus bendul pulak”
Azany menbela dirinya. Lalu dia berjalan keluar dari kelas. Meninggalkan aku besama dengan Diana and the geng.
“Azany..” panggil aku. Geramnya aku dengan tingkahlaku azany yang berlalu begitu sahaja. Mungkin dia merajuk dengan aku agaknya. tapi betul ker budak tu seperti yang dikatakan oleh Azany. jiwa aku jadi kacau!

"Bella, aku kenal sangat dengan si Harry tu. dia itu baik orangnya walaupun nampak macam blur sikit.." jelas Diana. Blur lagi..Ah! aku semakin geram dan tak sabar nak tahu siapa Harry blur yang diaorang semua maksudkan.
“kau kenal..? Tanya aku sepatah. Seolah tidak mengendahkan kedatangannya ke meja aku. Aku cuba berlagak berani dan berhati-hati di depannya.
Tiba-tiba Diana menghulurkan  tangannya ke arah aku. Wajahnya disenyumkan cuba membuat aku rasa keikhlasan yang dia cuba pemerkan. Adakah itu sebagai  tanda perdamaian dia dengan aku. Aku menjadi sebersalah untuk menyambut salamnya. Tapi tangannya kemudian aku genggam dengan perasaan was-was. Manalah tahu itu satu muslihat dari dia.
Kemudian diikuti dengan Nureen dan Yanie. Mereka berdua bersalam sebagai tanda persahabatan dengan aku. Diana tersenyum sambil mengangguk ke arah kawan-kawannya itu.
"kita semua jadi kawan ok!" kata mereka serentak. Aku seperti tidak percaya.
"ok!" jawab aku dengan perasaan yang berbelah bagi. Namun turut ketawa bersama-sama mereka.

                                                               *****
Aku melihat Azany berjalan bersama seorang pelajar lelaki. Yang pasti pelajar itu bukan sekelas dengan kami.  Aku renung pada baju yang dia pakai. Kemudian mata aku beralih ke seluarnya. Tidak ada bezanya dia dengan pelajar-pelajar lelaki yang lain. Pakaiannya kelihatan kemas dan bersih. Lagi kemas dari Azany aku kira. Wajahnya pun lebih hensome dari Azany. Aku mencari  apakah kesamaan pelajar itu dengan surat yang aku baca pagi tadi. Lalu mata aku beralih ke arah kasut sekolah yang dipakainya..pallas jazz! Aku jadi terkejut adakah itu orangnya. Azany semakin menghampiri ke arah aku. Tiba-tiba dadaku mula rasa berdebar-debar. Apa harus aku katakan padanya kalau dia sudah berada depan aku nanti.  Kalau aku nak marah, hendak marah pasal apa. Apa salah dia pada aku. Aku mula mencari alasan sendiri.
Dalam aku gelisah aku hairan juga kenapa Azany masih tidak datang terus kepada aku lagi. Azany hanya berbual di koridor bersama pelajar itu. Hanya mata  Azany  sesekali memandang ke arah aku. Tetapi  bila aku rasa mereka berdua melihat ke arah aku.  Cepat-cepat aku melihat ke arah lain.

"hah! aku dah jalankan tugas aku, ko dah nampak kan budak blur tu" tanya Azany. sambil dia membetulkan rambutnya. lalu duduk di atas meja yang sebelahan dengan meja aku.
"itu ker budaknya..hensome jugak ya.."
"tapi aku macam tak percayalah..tak ada nama Harry lain ke selain budak tu kat sekolah ni" aku masih tak puas hati lagi. macam-macam andaian mula bermain di kepala aku. sebab aku rasa budak tu cam ok jer. tak de yang kurang pun pada dia. cuma yang aku tengok mungkin dia agak pemalu orangnya. sebab dia asyik tunduk dari tadi semasa bersembang dengan Azany.
"memang dia lah..sape lagi,aku dah tanya dia..apa yang dia dah buat kat ko" Azany menyakinkan aku.
"apa!..ko tanya dia terus. dia cakap apa" aku jadi tak sabar.
"aku cakap ko tu , mak we aku. jangan kacau ko lagi" lancar jer ayat tu keluar dari mulut Azany.
"hotak ko!" aku baling pen ke arah Azany. tepat-tepat kena kepalanya.
"adoi!! ko nih bella...aku...."
"aku..aku apa...ko yang mulakan dulu kan"aku cuba membela diri.
"aku cium ko nanti baru ko tahu" ugut Azany. dia melompat turun dari meja menuju ke arah aku.
"ko nampak nih" aku tunjuk penumpuk ke arahnya. aku tahu azany tak akan berani. dia hanya nak menakut-nakutkan aku. tapi kalau dia buat memang aku aduankan kat guru besar. biar padam muka dia.
"ko nih garang sangat lah, Bella. tapi bila ko marah bertambah manis pulak aku tengok"
"ko jangan main-main Azany. aku tanya betul-betul nih" aku mula geram. dalam masa yang sama perasaan ingin tahu membuak-buak di dada cuba aku control.
"dia suka gile kat ko. dia kata nak jumpa ko malam ni kan..?"
"jadiiii....memang dia lah orangnya..." jawap aku gugup.

                                                                *****
Nasi bungkus yang aku beli tadi. aku buka perlahan-lahan. ada seketul ayam goreng dan sayur nangka masak lemak. aku makan sepuasnya. lapar teramat aku rasakan. abang masih belum pulang. kata abang dia terpaksa OT malam ini. jadi aku tak perlu menunggu abang pulang.
Selesai makan aku masuk ke dalam bilik. Terus berbaring di atas katil. rasa letih balik dari sekolah masih belum hilang. lalu aku capai beg sekolah. mengambil surat yang aku dapat pagi tadi. menbacanya berulangkali. mata aku tertumpu pada ayat...'saya akan menanti kedatangan awak sampai pagi' . Betul ke tidak budak harry tu. atau dia tu memang blur seperti yang Azany katakan. dahlah nak jumpa aku malam-malam kat taman pulak. Walaupun taman kat sini memang dekat dengan rumah orang. dia nak main-main dengan aku atau dia memang gile betul kat aku. ah! lantak lak dia. Aku malas nak fikir lagi. aku campak surat kat atas katil. Aku capai pula buku dairi di atas almari baju. Aku coretkan segala aktiviti yang telah berlaku hari ini di dalam dairi kesayanganku.
Dairi ini adalah teman setia aku disini. Ia tempat aku mencurah sejuta rasa. Banyak rahsia yang tertulis didalamnya. Baru sahaja mata hendak aku pejamkan. Terdengar ketukan kuat di pintu dari luar.

Tuk..tuk...tuk
Pintu rumah diketuk lagi dengan kuat.  Siapa pula yang datang ini. dengan perasan yang malas aku bangun menuju ke pintu. mengintai dicermin kecil. oh! abang posmen. aku ingat siapa yang datang menganggu. Aku membuka pintu dengan perasan seronok.

"Isabella Ali ada..?" tanya posmen. aku lihat tag nama dibajunya tertulis mohd nizam.
"ya, saya Isabella Ali" tutur aku dengan riang.
Dia menghulurkan aku surat berdaftar berserta slip kemudian pinta aku sain di situ.
"terima kasih abg nizam" aku menghulur kembali slip tadi setelah siap sain. Sampulnya aku simpan sambil tersenyum ke arahnya.
"sama-sama" jawab abang Nizam menganguk tersenyum lalu beredar dari situ.

Surat berdaftar itu datang dari ayah. Ini surat berdaftar yang kedua aku terima dari ayah. Aku mengoyak dengan pelahan sampul surat. Untuk  melihat berapa wang pos yang ayah kirimkan pada aku untuk bulan ini. Tertera angka RM200 walaupun duit itu tidak banyak. tapi aku tidak pernah merungut pada ayah. Duit yang ayah bagi pada bulan lepas masih berbaki lagi. meskipun hanya tinggal RM40. Itu pun aku cuba berjimat selagi yang boleh. lagipun abang turut memberi wang saku  pada aku. abang memang tidak kedekut kalau aku meminta wang darinya. Namun sungguh pun begitu aku tidak boros dengan wang  yang abang berikan. aku akan membeli sesuatu bila benda itu betul-betul aku perlu. yang selebihnya akan aku simpan di dalam tabung. Untuk kegunaan bila tiba terdesak. aku tidak mahu membebankan abang dengan kehadiran aku. Kerana aku tidak mahu abang terpaksa memikul banyak lagi tanggungjawab. Banyak benda dan perkara penting yang abang kena bayar. terutama bil api, air, cukai pintu serta bil-bil yang berkaitan dengan rumah. Lagi pun berapa sangat lah gaji abang sebagai pekerja kilang. Itu pun kalau abang rajin OT dapat lah lebih sikit. kalau tidak manalah nak cukup. Jika hendak diharapkan pada  gaji pokok yang hanya RM600 sebulan.
aku simpan wang pos dalam laci. Esok atau lusa aku akan ke pejabat pos untuk menukarkannya dalam bentuk wang.

                                                                      *****
Aku melihat jam loceng di kepala katil. Jarum jam sudah pun menunjukkan hampir pukul 10.15 malam. Aku mula kegelisahan di atas katil. Lalu aku bangun dan duduk dibirai katil. Bagaimana aku hendak tidur lena jika di kepala dipenuhi dengan pelbagai andaian. Kalau betullah dia  sanggup tunggu aku sampai  pagi esok macam mana. Kejamkah aku? Hati aku jadi tidak keruan. Datang pelbagai kemungkinan di benak kepala. Lalu tanpa berfikir lagi . Pantas  Aku  capai topi di belakang pintu dan menyarungkan  di kepala. Masa lalu dihadapan bilik abang feazal sempat juga aku menjenguk ke dalam biliknya.  Mujurlah abang masih belum pulang lagi. Walaupun aku tahu abang  feazal tidak ada di kamarnya. Tapi bagi memastikan abang benar-benar tiada. Aku harus melihatnya  dengan sendiri.  Setelah memastikan  yang abang masih belum pulang.  Aku berlari ke pintu keluar dengan cepat. Tapi di dalam hati  aku berdoa agar tidak bertembung dengan abang diperjalanan nanti.
Hampir 10  minit aku berjalan kaki, akhirnya aku sampai di  taman yang dijanjikan. Kedengaran sayup-sayup suara orang sedang bercakap-cakap. Dari suara yang aku dengari mereka seperti bertengkar.  Aku mengintai gerak geri mereka dari jauh. Bagi memastikan tindakkan aku ini betul. Manalah tahu ini hanya perangkap bagi budak-budak nakal. Siapa tahu jadi aku harus lebih berhati-hati. Aku lihat ada dua orang di sana. Kelihatan Harry duduk di sebuah bangku. Dan seorang lagi yang tubuhnya agak kecil dari Harry duduk mengadap ke arahnya. Aku memerhati suasana di taman.  Lampu-lampu ditepi jalan membuatkan kawasan  taman menjadi agak terang. Jadi wajah mereka jelas  dapat aku lihat. Tapi  aku masih lagi teragak-agak untuk menemui  mereka.
“abang, jum lah kita balik..dah pukul berapa dah nih..” rayu Sani.
“kalau kau nak,  ko balik dulu...kejap lagi baru abang balik..” kata Harry sedikit marah.
“abang ni degil lah, dia tak akan datang..tengok dah pukul berape nih”sanggah Sani. Sikit geram dengan kedegilan Harry.
“tak kisah lah pukul berape..dia mesti datang aku  tahu..” balas  Harry agak serius.  Matanya merenung ke langit seolah mengharap. Agar penantiannya tidak akan sia-sia mungkin.
“Suka hati abang lah..Sani nak balik dulu.  Abang duduk lah sorang-sorang kat sini” Ugut Sani. Dia bangun dan mahu saja dia  meninggalkan kawannya keseorangan disitu. namun jauh disudut naluri dia tidak sampai hati. Dia  berdiri kaku disisi Harry dengan muka yang masam mencuka.

“Isabella..tu bella, dia dah datang” jerit Harry penuh keriangan.
Dia menarik tangan Sani. Seolah meminta Sani melihat sendiri keajiban ini.   Membuktikan penantian dia memang tidak sia-sia.
“ Dia ker.. Isabella yang abang cakapkan tu..dia dah datang, mana..? Tanya sani.  Tercari-cari orang yang dimaksudkan Harry.
“ tu..yang pakai topi tu..”
“mana abang tahu..orang lain kot”
“betul..memang dia..abang tahu jalan dia..”
“suka hati abang lah...” cebik Sani.
Sani masih tidak puas hati. Selagi  tidak melihat sendiri. Siapakah perempuan yang telah mencuri hati abang angkatnya. Selagi  itu dia tak akan percaya dengan kata-kata Harry. Tapi demi nak menjaga hati kawan. Dia menyiakan sahaja kata-kata Harry.

“Assalamualaikum..” aku memberi  salam  kepada mereka berdua.
 Aku kerling dari ekor mata melihat wajah Harry. Terpancar  bunga-bunga keriangan diwajahnya. Harry  menhadiahkan aku sebuah senyumam  ketika menyambut kedatanganku. Aku membalasnya kembali.
“errr...waalaikumusalam..”  bergetar suara Harry. Walaupun dia cuba menahan rasa gugupnya dihadapan aku. Namun masih dapat aku  rasakan debaran dihatinya.
 “ini ker.. Isabella.?” Tanya Sani  pada Harry. Seolah dia macam tak percaya. Yang aku akan muncul juga di tempat dijanjikan. Walaupun pada waktu yang tidak tepat. Namun disebalik wajah Sani . Aku lihat ada rasa tidak kena dimatanya. Tapi cuba dia kawal demi Harry barangkali.  Aku buat muka selamba seolah tidak bersalah.

“Maaflah, sebab lambat datang. saya ada hal tadi..”aku berbohong dan cuba menjernihkan suasana yang suram. agar kembali ceria dihati mereka  berdua.  Yang sememangnya berpunca daripada aku. Mungkin dengan meminta maaf . Akan membuat kemarahan Sani menjadi sedikit reda barangkali. 

“Eh!  tak pe..Harry faham..”jawap Harry dengan lemah lembut.
“Bella dah makan..?”tanya Harry lagi dengan senyuman yang tidak putus  dipamerkan pada aku.
“ Tapi abang yang belum makan..” celah Sani sedikit mengejek. Aku tergaman.
“Harry tak makan lagi ker..kenapa..?”Tanya aku dengan perasaan sebersalah.
“macamana nak makan..kalau yang ditunggu  tak datang-datang”sampuk Sani lagi .

Aduh! Kenapa pulak aku yang jadi penyebabnya. Sani seperti masih tak puas hati lagi dengan aku. Teruk sangat ke aku ini jerit hati kecil aku. Mahu sahaja aku melemparkan kata-kata kesat padanya. Aku menarik nafas sedalamnya cuba mengawal perasaan sendiri. Mungkin salah aku juga..aha! salah aku ker..sedangkan Harry yang mendesak aku untuk berjumpa dengannya. Aku lemparkan sebuah senyuman yang paling manis ke arah Sani. Agar dia tidak menaruh perasaan dendam terhadap aku. Tapi Sani seolah-olah tidak mahu melihat ke arah aku. Aku bertambah geram.

“Macam ni lah awak, awak balik dulu. nanti kat sekolah kita jumpa lagi, ok..”aku memujuk Harry dengan cadangan yang muncul dengan tiba-tiba di kepala.
“Tapii...banyak benda yang belum saya bagi tahu awak...” kata  Harry dengan wajah kecewanya. Kepalanya tunduk memandang rumput dikaki. Aku mengaru kepala yang tertiba saja rasa gatal.
“Saya janji..kat sekolah nanti kita bincangkan ya..awak balik dulu...dan  jangan lupa makan tau” aku memujuk lagi dengan suara perlahan. Berharap dia terpedaya dengan permintaan aku.
“awak tak tipu saya kan..”ujar Harry kemudian setelah agak lama dia berdiam.  Seolah meminta kepastian dari aku untuk menyakinkan dirinya lagi.
“betul..saya tak  tipu awak, saya janji..”kata aku  penuh yakin dengan tangan aku ikrarkan seolah bersumpah. Yang aku akan berpegang pada kata-kata aku tadi. Dalam hati tuhan saja yang tahu. Kenapalah aku boleh bertindak bergitu.ahh...malunya aku..
“kalau akak Isebella  tipu...kita cari dia kat rumah dia nanti..apa susah!”gertak sani yang diam dari tadi memerhati. Dia  seperti mahu mengugut aku.  Kemudian melempar senyuman sinis ke arah aku. Aku mengetap bibir menahan ketawa yang hampir pecah. Terasa lucu betul bila aku dengar ayat dia. Tahu ker dia di mana rumah aku.  Ah! Lantaklah..yang penting settel dulu si mamat nih. Aku mula mencipta statergi.

“Ya betul tu kata adik awak nih.., awak leh datang rumah saya. kalau saya mungkir janji nanti. lagi pun..kan saya dah datang malam ni..”terang aku dengan wajah sengaja aku seriuskan. Meskipun datang dalam waktu agak lewat..jawab hati kecilku sendiri. Lantas aku cuba  tersenyum semanis yang mungkin. Walaupun aku sendiri sudah tidak tahu lagi  cara nak memujuk Harry agar dia pulang cepat.
“Baiklah awak, saya balik dulu.., tapi esok kita jumpa ya..awak dah janji tu..”akhirnya Harry bersuara. Aku menarik nafas sedalam yang mungkin dengan pelahan. Leganya hati  tuhan sahaja yang tahu. Bila Harry menyuarakan kata-kata itu.
“Ya saya janji,.balik nanti jangan lupa makan tau”pesan aku.
“Ok,..tapi  sape nak hantarkan awak balik”
“tak per rumah saya dekat jer dari sini..awak jangan risau ok”
“kalau macam tu, bella hati-hati balik nanti ya..”
“Assalamualaikum..”Harry memberi salam. Wajahnya yang suram kembali ceria.
“walaikumusalam” balas aku dengan hati yang lapang.
“baiiii......”jerit Harry  dengan lambaian  tangannya pada aku.  
 “baiii..”sahut aku dengan pelahan.
Dengan pantas aku membalas lambaian darinya..

Ketika Harry berlalu pergi bersama Sani sebentar tadi . Sani telah meninggalkan  satu tanda pada aku melalui kelingan  tajam  dari anak matanya. Seolah dia  memberi amaran  kepada aku . Agar  tidak memungkiri janji  yang telah aku buat.

                                                   

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.