11 Dec 2013

Episod 8 Isabella..lambang cinta yang lara

Episod 8

Tukk..tukkkk...tukkkkk...
Kedengaran pintu rumah diketuk dengan keras dari luar.
Siapa pula yang datang malam-malam ni.  Mungkin kawan abang datang mencari dia. Aku membuat andaian. Dengan perasaan malas aku bangun dari kerusi menuju ke pintu.  Mengintai dari  kaca pintu. Kelihatan seorang budak lelaki  sedang berlegar-legar di luar. Tapi wajah dia  seperti macam pernah aku lihat.
Ohya.. baru aku ingat tu Sani rakan si Harry. Macam mana pula dia boleh tahu rumah aku .  Aku terkejut dengan kehadiran Sani di sini. Apa yang dia nak dari  aku sampai sanggup datang  ke sini . Aku  mula  jadi sebersalah. Nak buka pintu atau pun buat-buat tidak tahu dengan kedatangannya. Setia juga budak tu dengan si Harry.  Aku mengeluh tidak tahu apa yang perlu aku lakukan.

“Assalamualaikum..assalamualaikum..assalamualaikum..”
Berkali-kali dia memberi salam dan pintu di ketuk dengan sekuat yang boleh.
 Aku mula bertambah geram dan semakin sebersalah dibuatnya.
Dengan perasan yang bercampur baur aku buka juga pintu.

“waalaikumusalam..”sahut aku.
“oh..Sani, maaf lah akak tertido tadi..itu yang tak dengar Sani panggil ” Bohong aku. Sambil mengosok mata  seolah-olah  baru terjaga dari tidur. Aku berlakon sebaik yang mungkin.

“akak kan dah janji nak jumpa abang  malam ni..akak dah lupa ker..? Sani merenung ke wajah aku. Cuba mencari  kejujuran pada kata-kata aku.
“akak..akak letih sebenarnya hari ini..itu yang terlelap tadi..”semakin banyak ayat kebohongan terpaksa aku cipta.
“cepatlah siap...abang Harry dah tunggu lama  kat sana” perintah Sani.
“kalau macam tu, Sani pergi dulu..nanti akak datang, akak nak mandi dulu ni..”
“dalam 10 minit lagi akak sampai ok..” terang aku.
“cepat tahu akak...kalau lambat lagi saya serang rumah akak..” kata sani dengan senyuman yang penuh erti.
Ewah-ewah berani dia ugut-ugut aku ya. Nak kena budak ni.
“ya..ya..akak datang..janji!” balas aku dengan senyuman lebar kepadanya.

Aduh! Budak ni betul lah. Buat jiwa aku makin kacau. Aku renung muka  di cermin. Cari ada tak tanda seperti orang baru bangun dari tidur. Ada lah sikit dengan rambut yang kusut itu. Aku pujuk diri dengan jawapan sendiri. Aku ketawa  megah dengan lakonan dan kebohongan yang aku buat.


Ah! biarlah..malas aku nak fikir. Setelah memakai pakaian yang sesuai.  aku terus sahaja keluar menuju ke tempat yang telah dijanjikan.
Walaupun malam baru menunjukan pukul 8.30 malam. Tapi suasana ditempat itu kelihatan lenggang. Mungkin bukan malam minggu agaknya.
Dari jauh kelihatan Sani dan Harry sedang bersembang penuh gembira.
Entah-entah mereka sedang mengata aku tak..huhu...

“Assalamualaikum..”
“walaikumusalam..”
“gembira nampaknya ..tengah citer pasal apa tuh” usik aku pada mereka . Tapi dalam hati penuh  dengan tanda tanya.
“Bella dah makan..?”tanya Harry tersenyum riang. Seolah tidak ada apa-apa yang berlaku. Tidak marah ke dia pada aku sebab  buat dia tertunggu-tunggu..
“baru jer makan..”
“Harry dah makan..?”
“dah, makan kat rumah tadi dengan Sani”.
“abang Bella tahu ker, Bella keluar ni”. tanya Harry . Buat aku sedikit terkejut.
Macamana dia boleh tahu latarbelakang aku.
“Bella hanya tinggal dengan abang  Faezal  kat sini kan” tanya Harry lagi seolah ingin kepastian dari aku.
“aa...tak lah dengan family. Tapi mereka hanya datang 2 atau 3 bulan sekali”.
 “tapi Sani kata Bella..aha! tak perlah...”Harry memandang Sani.
“abang dan akak sembang-sembanglah dulu..Sani nak pegi kedai  jap” kata Sani  berlalu meninggalkan kami berdua disitu.
“Ok..”
“Ok..”serentak aku dengan Harry membalasnya.
“Hehehe..”berderai  ketawa kami berdua.
“macam mana Harry tahu saya tinggal dengan abang saya disini”
“Sani yang bagi tahu, dia ramai kawan-kawan yang tinggal berdekatan dengan rumah Bella”
“oo..patutlah..,rupanya awak pakai mata-mata untuk siasat tentang saya ya..”aku tersenyum. Tak sangka Harry bersungguh-sungguh untuk rapat dengan aku.
“kenapa Bella ponteng sekolah pagi tadi..?”
“eh! tak lah, mana ada saya ponteng. Saya sakit perut tu saya kena balik rumah..”aku menipu lagi.
“Semua cari Bella tadi..lebih-lebih lagi Azany..”
“Azany..? oo..yea ker..tak tahu pula..”
“dia tanya saya , ada nampak tak Bella kat sekolah tadi”.
Kenapa dia pula yang susah-sudah nak cari aku. Bisik hati kecil aku.
Tapi macam mana esok. Tak akan aku terpaksa ponteng sekolah kerana dia pula.
Nanti apa kata pihak sekolah kalau dapat tahu aku ponteng sekolah.

“Bella..Bella dah ada pak we..?”
Pertanyaan sepontan Harry membuat hati aku mula berdebar-debar.
Belum sempat aku memikirkan hal Azany. Harry pula mahu meluahkan isi hatinya.

“Harry..,saya tahu awak suka kan saya, tapi cukuplah saya menjadi kawan awak ya”
“lagipun kita masih sekolah lagi kan...”luah aku perlahan tapi  tegas.  aku sudah tidak mahu berbohong. Dan aku tak mahu melukai hati Harry . Jika dia dapat tahu aku telah menipunya.
“kawan..? baiklah..kita berkawan dulu ya Bella,”
 “Harry,  saya harap hubungan kita ini tak lebih dari seorang kawan”
“sebab...saya memang tak akan bercinta dengan mana-mana budak sekolah”
“tapi Bella...saya betul-betul suka kan awak”
“atau saya tak sekacak  Azany..?”Luah Harry perlahan.
 kata-kata Harry membuat aku terbelit dengan perasaan sndiri.
“ ini bukan sebab kacak atau tidak, Harry”
“cinta awak atau Azany pun saya tak mungkin terima”
“ saya memang tak boleh terima ..awak harus faham tu!”sanggah aku.
“kenapa Bella apa kurangnya saya dengan Azany..?”
“maafkan saya Harry..”
“saya betul-betul sukakan awak. Sejak kali pertama lihat awak di sekolah saya dah mula sukakan awak. Cuma saya takut nak mulakan”Harry meluahkan rahsia hatinya.

“ tapi bila saya tengok ramai pelajar lelaki cuba hampiri awak”
“ saya tak boleh bersabar lagi”kata Harry dengan nada pelahan penuh kecewa.
 Aku tahu dia akan kecewa dan malu. Jika aku terus  menolak cintanya
“tapii...”aku mula risau dengan ayat seterusnya yang bakal keluar dari mulut Harry.
 Adakah aku terlalu kejam kerana telah mematahkan hatinya.
“Harry..awak tetap kawan saya sampai bila-bila, carilah saya bila awak perlu”
“saya minta maaf Harry..”balas aku selembut-lembutnya.
Itu lah ayat yang paling jujur aku luahkan padanya. Harap dia  akan mengerti.  Bahawa aku benar- benar serius dengan apa yang aku katakan.

“Bella..betul apa yang awak cakapkan..”
“buat masa ni biarlah kita berkawan dulu,  bila dah habis sekolah nanti. baru kita bercinta ya”
Aaaaaa...aku menjerit sekuatnya tapi hanya dalam hati. Perlukah aku katakan lagi . Aku memang tak de hati  langsung kat dia.
“Harry...saya tak janji yang saya boleh menjadi kekasih awak,”
“saya tetap tunggu awak..bella”kata-kata Harry terus menusuk ke jantung  aku.
Aku terdiam seketika dengan pengakuan jujur darinya. Tapi mampukah aku menerima amanat ini. Sedangkan aku tak mungkin bercinta dengannya. Tapi demi menjaga perasaan seseorang. aku terpaksa melukakan hati sendiri.

                                                                   *****
“Bella minggu ni ko free tak..?
“kita orang ada plan baik sabtu nih..ko  nak join sekali ..?”tanya Nureen.
Tika sedang santai time rehat dibelakang bangunan sekolah.
“sabtu ni..? tak tahu lah lagi..kenapa..? apa plan korang nih!”
“ada lah..tapi ingat jangan bagi tahu orang lain tau”liza tersengih-sengih ke arah nureen.
“kita  semua jumpa kat klang nanti”
“kat sana baru aku bagi tahu, orait”kata  nureen tersenyum gembira.
“ cakap lah dulu apa plan korang  nih..?”
“aku x nak join lah, kalau korang  tak cakap”
“leceh lah dengan ko nih bella..”
“tak boleh nk surprise langsung!”aida menbidas.
“yalah, aku nak tahu juga,apa dia..”
“kalau ko nak tahu..ko turun lah nanti”
“kan..nureen..? Liza meminta sokongan dari nureen.
“ya..ya..betul tu”
“aku nak ikut” tiba-tiba Diana muncul dengan sepinggan mee goring dan air sirap.
“kalau ko nk ikut boleh..tapi kasi sikit mee ko tu”aku mula mengusik.


                                                         *****
“ko nampak hajar tak..?”
“dah 2 hari aku tak nampak dia nih” tanya aku pada fauziah.
Pelajar satu kelas dengan hajar.
“lor ko tak tahu ker..bella”
“tahu pasal apa..gee..?”
“hajar dah nak kawin lah”
“kawin! Dengan sape..kenapa dia tak kasi tahu aku pun”
“dia dipaksa kawin dengan sepupu dia”
“dipaksa! Kenapa boleh jadi  macam tu..”
“mak dia suruh dia kawin”
“tapi kita kan baru tingkat 4..SPM pun dia lum abik lagi”
aku agak kecewa dengan berita itu. Sepatutnya aku lah orang pertama yang harus tahu berita itu. Sampai hati hajar sorokkan dari aku.  Hingga dia nak kawin pun aku tak di jemputnya. Walaupun hanya beberapa bulan kami sempat menjadi  kawan. Semudah itu dia boleh lupakan aku.

“dia kena rogol dengan sepupu dia”Diana meyampuk dengan selamba.
“Apa! dia kena rogol..bila..?”aku amat terkejut dengan cerita itu.
Rasa kesian dengan nasib yang telah menimpa hajar. Patutlah dia terus menghilangkan diri macam tu jer.  Tanpa sempat aku memberikan kata-kata sokongan. Malu kah hajar pada aku dan kawan-kawan lain . Tapi semua itu terjadi bukan dia pinta..

“bella. Esok Jangan lupa  turun” Diana mengingatkan aku.
“ok!  Kalau aku lupa..ko ingatkan lagi ya..”balas aku dengan senyuman tawar,
Kemudian Diana duduk disisi aku. bila Fauziah bangun  menuju ke kelasnya.
“alah! Relak lah bella..semua orang ada buat silap lah..”
“ dia dah mengandung sebab tu mak dia paksa dia kawin”
“ko ingat hajar tu baik ker..?” Diana cuba memujuk aku.
Tapi ayat-ayat yang diana ucapkan membuat aku bertambah kecewa. Begitukah sikap hajar sebenarnya. Setahu aku hajar  memang baik. Baik dengan aku dan semua rakan-rakan. Perwatakannya yang lemah lembut dan sopan buat ramai yang suka berkawan dengannya. Tapi dia tetap memilih aku mejadi kawannya. Walaupun aku agak lasak ala2 tomboy kata mereka.

“hajar tu selalu keluar malam”
“mana disco dia x pegi”luah Diana lagi.
Pedihnya telinga aku mendengar kata-kata Diana. Benarkah! macamana Diana lebih kenal hajar dari aku.
“semua orang tahu bella..”
“dia kena buang sekolah..kemudian ditukarkan kesini”.
“tapi kenapa aku seorang yang tak tahu..”
“kami ingat ko dah tahu semuanya”
“dulu pun aku ingat ko dengan hajar sama jahat”
“jahat..? aku..”kenapa baru hari ini aku tahu semua ini. diana, cukuplah. Mahu saja aku tutup mulut Diana dari berkata-kata.
“tapi bila dah lama bercampur dengan ko baru semua tahu”
“ko ni kuat prinsip rupanya..hehe..”
Apakah itu satu pujian atau sindiran dari Diana.  Aku tetap terima dengan hati yang terbuka. Sekurang-kurangnya Diana  tahu. Aku bukan jenis yang tangkap muat.

“aku nak balik diana” aku bangun meninggalkan Diana.
“balik..? ko nak ponteng lagi ker..?”
“aku ikut...”
“suka hati ko lah”


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.