1 Jan 2014

Episod 12 Isabella..lambang cinta yang lara

Episod 12

“Hello..hello mak, ni bella..”Ganggang telepon aku rapatkan ke telinga.
“Hello..ya Bella..mak dengar nih, ko kat mana tu..?” tanya emak. Suaranya riang menyambut panggilan dari aku.
“Bella kat shah alam lagi mak..mak sihat..?”bergetar suara aku menahan sebak.
“mak sihat..ko sihat tak..abang sihat..?”tanya mak bertalu-talu.
“allahamdulilah..kami sihat mak..adik-adik apa kabar..?
“semua sihat..bila nak balik sini..? nanti cuti sekolah ni balik lah..”pinta emak.
“insyaallah..mak, nanti kalau jadi balik Bella bagi tahu mak ya..”
“ya lah..jaga diri tu..belajar elok-elok” pesan emak.
“baik mak..”jawap aku. Lega hati bila dapat mendengar suara emak.
Tut..tut..tut... gangang telepon aku letak dengan perlahan. Terbayang wajah  emak yang semakin berusia.

                                                             *****
Puan Maria meletakkan gangang telepon dengan hati yang berbunga kerinduan. Terkilas wajah lembut anak gadisnya dimata. Wajah lembut itu sebenarnya mempunyai hati yang keras. Seperti dirinya dulu. Kedegilan Isabella  juga mengikut kedegilannya sewaktu dia muda. Kemahuan Isabella terpaksa dia akur. Mungkin itu jalan yang terbaik bagi Isabella. Dia terpaksa menuruti kehendak anaknya. Bila Isabella menyatakan sudah tidak selesa lagi tinggal bersama dengannya. Walaupun berjauhan  Puan Maria  tidak jemu berdoa semoga anak-anaknya selamat. Serta dijauhkan sebarang musibah. Tidak sanggup untuk dia hadapi. Jika sesuatu terjadi pada anak-anaknya. Puan Maria  pasrah pada ketentuan takdir illahi. Jodohnya dengan ayah Isabella tidak panjang. Hanya bertahan selama 12 tahun. Umurnya waktu itu baru sahaja memasuki 30an. Dugaan datang menguji bahtera rumahtangganya dengan kehadiran orang ketiga. Kerana tidak sanggup dimadukan. Puan Maria memilih perceraian meskipun anak-anak sudah ada tujuh orang.  Dia rela menempuhi segala kesusahan demi anak-anaknya dari hidup dibayangi kepura-puraan.
“Sampai hati kau buat aku begini”Maria menagis tergesak-esak. Tidak dia menyangka tergamak Hazame menduakan dirinya. Sedangkan selama ini semua kehendak Hazame telah dia turuti.
Segala kesusahan yang melanda ketika hidup bersama Hazame dipikul dengan hati yang redha. Tapi setelah Hazame Berjaya ada pula orang lain ingin berkongsi bersama.
Maruahnya tercabar. Dia rasa dipermainkan serta diperbodohkan. Mentang-mentanglah dia hanya duduk di rumah tidak sebebas orang lain. Berani Hazame mengambil kesempatan terhadapnya.
“Buat apa..aku dengan dia hanya kawan-kawan saja..”Luah Hazame.
Dia cuba memujuk isterinya. Macamana Maria boleh tahu hubungannya dengan Ruby. Entah siapa agaknya dalang yang cuba menjadi batuapi antara dia dengan isterinya. Rahsianya kini telah diketahui oleh Maria. Semuanya sudah terbongkar. Hazame tidak dapat lari lagi. Terjerat dengan permainan sendiri.
“aku dah tahu semuanya..”jerit Maria. Dia tidak menghirau lagi keadaan sekeliling.
“tahu apa..”balas Hazame. masih tidak mahu mengaku.
“aku tahu kau dah anak dengan perempuan sial tu”tangisan Maria menjadi-jadi.
“sabarlah Maria..ko dengar citer dari siapa nih..”
“kau jangan nak berlakon dengan aku lagi..ni ko tengok...”
Maria mencampakkan sekeping gambar kearah Hazame
“Maria..aku..”Hazame terduduk menatap  gambar tersebut.
Terpampang gambarnya berpelukan dengan Ruby di sebuah kelab malam. Dia tidak boleh mengelak lagi. Segalanya telah terbongkar kini. Maria telah mengetahui rahsia yang disembunyikannya  selama ini. Hazame bangun menghampiri Maria yang masih teresak-esak dibirai katil. Langkahnya lemah namun dia berharap agar Maria tidak bertindak diluar dugaannya.
“Maafkan aku..Maria, aku tahu semua ini salah aku”Hazame memegang bahu Maria.
Maria menepis tangan Hazame dengan kasar. Hatinya sedih bercampur geram dengan penipuan Hazame.
“Aku nak bercerai..”Jerit Maria. Lalu bangun mengemaskan kain bajunya. Dia sudah tidak menghiraukan lagi anak-anak yang berada diruang tamu.
“aku akan ceraikan dia..kalau itu yang kau mahu..”Hazame memujuk.
“sudahlah..aku dah bosan dengan lakonan kau”sargah Maria.
Anak bongsu yang berusia setahun didukungnya. Maria memandang  ke wajah anaknya satu persatu. Berderai airmatanya. Lekas-lekas dia lapkan  titisan airmata yang mengalir dipipi.
“mak..mak nak pegi mana..”tanya Nora. Kepetahan Nora  selama ini lah yang telah menceriakan suasana keluarganya. Malah Nora  merupakan anak kesayangan Hazame.
“mak nak balik kampung..mak ada hal”Maria membohongi anaknya.
“abang..abang ikut mak ya..kemas baju-baju abang, kita balik kampung”arah Maria pada anak sulungnya Faezal. Feazal dengan pantas mengikut arahannya. Tidak sampai 5 minit faezal datang ke sisinya.
“mak..abang dah siap” Faezal bagitahunya dengan wajah tanda tanya.
“mak pegi dulu ..Bella jaga adik. nanti mak datang balik..jaga diri ya..”Pesan Maria pada Isabella yang baru berumur 10 tahun waktu itu.
“mak..bella nak ikut..”rayu Isabella. airmatanya bergenangan dipelupuk mata.
“tak boleh..Bella kena jaga adik”Maria mengosok kepala Isabella dengan perlahan.

Dengan hati yang berkecai Maria melangkah keluar dari rumah. Membawa seribu luka dihati. Kecewa kerana dikhianati oleh suami sendiri. Pengorbanan dirinya telah Hazame sia-siakan. Pulang ke rumah ibunya di Terengganu untuk membina kembali kehidupannya  disana. Dengan mengharapkan ehsan kasih sayang dari ibunya. Namun dia pula disalahkan. Tindakannya tidak disetujui oleh Puan Sopea. Maria dihalau keluar dari rumah. Puan Sopea tidak mahu menerimanya kerana takut akan menjadi beban. Maria keluar dari rumah puan Sopea  membawa dua orang anaknya.  Bertambah terluka hati  Maria. Bila ibunya sendiri  sanggup membuang dirinya. Tanpa harta dan kasih sayang Maria membina hidup dengan jalannya sendiri.  Keperitan ini dia telan tanpa menunjukkan kepada sesiapa. Mujur juga saudara mara sebelah ayahnya  ada yang memahami. Dan  anak-anaklah  kekuatan dirinya. Bila melihat wajah anak-anak semangat Maria  menjadi kuat. Siang malam Maria berkerja di kilang keropok. Walaupun gajinya tidak banyak. Tapi hanya itu yang mampu dia lakukan. Demi  untuk membeli  makanan dan pakaian untuk anak-anak.  Asalkan dia tidak menyusahkan orang lain.  Dugaan ini dia tempuh dengan hati yang sabar. 
Setelah 2 tahun bergelar janda. Maria dilamar oleh  Tuan Sheikh duda anak tiga. Lelaki itu menerimanya dengan hati yang ikhlas. Sudi menerima kehadiran anak-anaknya yang seramai tujuh orang. Setelah kehidupan Maria stabil dia telah mengambil  kembali anak-anaknya dari jagaan Hazame. Hazame pada mulanya tidak mahu memberi hak jagaan anak kepadanya. Namun Hazame terpaksa akur bila kes itu dibawakan  ke mahkamah. Pernah juga Hazame memujuk Maria agar rujuk kembali padanya. Tapi hatinya telah tawar buat Hazame. Maria tidak  sanggup dibohongi lagi.  Jodohnya antara Hazame telah berakhir sampai bila-bila.

Isabella  hanya sempat tinggal bersama dengan Maria selama 3 tahun. Isabella seperti tidak serasi duduk bersamanya. Maria seolah agak kekok bila berhadapan dengan Isabella.  Sedangkan itu anaknya sendiri. Perpisahan yang lama telah membuat hubungan Maria dengan Isabella seperti orang luar. Walaupun telah pelbagai cara  Maria cuba  menunjukkan kasih sayangnya. Isabella tetap menjauhkan diri. Sikap pendiam Isabella menjadikan Maria tidak mengerti isi hati Isabella. Kematangan Isabella juga membuat Maria bertambah sukar untuk memujuk. Mungkinkah kedegilan dan keberanian Isabella dari ketabahan hatinya. Maria turut simpati terhadap diri Isabella.  Isabella terpaksa  memikul tanggungjawap yang  dia tinggalkan.  Dari cerita yang Maria dengar. Setelah dia keluar dari rumah. Hazame telah menghantar  kelima anaknya ke rumah ibunya di negeri Sembilan. Kelima anaknya itu dijaga oleh ibu mertuanya.  Ibu Hazame yang sudah tua. Tidak mampu untuk menguruskan keadaan mereka. Jika tanpa Isabella yang membantu.  Isabella  mengurus dan menjaga makan dan pakai adik-adiknya sendiri.  Selama berapa tahun disana. Ini membuatkan Maria bertambah sayang  kepada Isabella. Amanah yang Maria tinggalkan pada Isabella dipikul  dengan rasa tanggungjawap sebagai seorang kakak. Tugas menjaga adik-adik membuatkan diri Isabella menjadi cepat  dewasa. Mujur lah pelajaran Isabella tidak terganggu dengan kesibukkan yang terpaksa dia lalui. Ketekunan  Isabella dalam pelajaran amat Maria kagumi. Maria  tahu anaknya itu seorang pintar dan cekal. Walaupun hanya seketika Isabella  tinggal bersamanya. Isabella tidak pernah merungut atau mengeluh ketika mereka dilanda kesusahan.  Entah berapa kali Maria terpaksa berpindah rumah dan bertukar kerja.  Ada ketika terpaksa menumpang dirumah saudara mara. Gaji Maria yang  kecil tidak dapat memjanjikan kehidupan yang sempurna buat anak-anaknya.  Airmata Maria mengalir  ke pipi bila  wajah Isabella terkilas diingatan. Sudah hampir setahun  Maria tidak menatap wajah Isabella. Terkenang dia ketika Isabella menyatakan hasrat mahu tinggal bersama Feazal dikota. Pada mulanya dia tidak mahu membenarkan. Tapi bila nama Hazame  dikaitkan Maria menjadi marah. Dia menghalau Isabella supaya terus tinggal bersama ayahnya. Dengan berat hati dia melepaskan tanggangjawap Isabella kepada Hazame. Faezal yang telah tamat alam persekolahan telah dibawa Hazame untuk berkerja dikota Agar Faezal dapat membina kerjayanya sendiri kata Hazame.  Walaupun sudah bercerai Hazame masih lagi mengambil berat tentang keperluan anak-anak. Sikap Hazame yang bertanggangjawap membuatkan Maria membenarkan Faezal dibawa ke sana. Tinggal dengannya dikampung mungkin menjadikan kehidupan Faezal terhad. Walaupun risau dengan keselamatan anak-anaknya Maria terpaksa redha. Anaknya yang semakin dewasa terpaksa dia lepaskan dengan hati yang pasrah.


“mak, bella nak duduk dengan abang Faezal di shah alam..”Luah Isabella. mukanya tunduk memandang lantai.  Tanpa rasa takut dia bersuara lagi.
“makk...boleh tak..”tanya Isabella  perlahan.
Maria sedang sibuk di dapur. Memasak untuk makan tengahari.
“apa...mak tengah buat keja nih..”Maria sengaja buat-buat tidak dengar.
“Bella nak pergi KL..duduk dengan ayah..”
“tak boleh! Ko jangan nak memandai..”sargah Maria.
“kenapa pulak tak boleh, abang boleh!”Isabella tidak puas hati.
“abang ko lain, dia dah abis sekolah..ko tu kan tengah sekolah lagi” terang Maria. Dalam hatinya terdetik rasa risau. Kalau Isabella bersungguh-sungguh  mahukan.
“Bella nak sambung belajar kat sana..boleh jugak temankan abang sekali”
“tak boleh!..faham tak, mak kata tak boleh..dah-dah, pegi abik pinggan tu..”
Maria mengalih perbualan mereka.
“ tak kira , Bella nak pegi jugak..nanti ayah datang Bella nak ikut ayah..” ugut Isabella.  Setiap awal bulan Hazame akan datang menjenguk mereka. Memberikan duit perbelanjaan sekolah untuk anak-anaknya. Hazame seorang ayah yang bertanggungjawap dan dia amat menyayangi anak-anaknya. Walaupun mereka tidak lagi tinggal bersama. Hazame masih  memberikan nafkah buat anak-anak mereka. Kehendak anak-anak pasti Hazame tunaikan kalau dia mampu. Apatah lagi kalau anaknya mahu tinggal bersama dengannya. Pasti tersenyum lebar bibir Hazame. Jika  tahu Isabella mahu tinggal bersamanya kembali. Maria jadi gusar dengan kemahuan Isabella.

“bella tak sayang mak lagi ker..”lemah suara Maria.
“bukan bella tak sayang mak..tpi mak tahu kan, bella  tak selesa tinggal disini lagi..”
“mana mak nak jaga bella, mana mak nak  jaga suami mak lagi..”Sindir Isabella pada Maria. Terngiang-ngiang suara Isabella ditelinganya.
Maria tahu sejak dia berkahwin dengan Tuan Sheikh Isabella telah berubah perangai. Dia tidak lagi selalu duduk dirumah. Kadang Isabella akan  ke rumah Puan Sopea berhari-hari disitu. Bosan di rumah puan Sopea. Dia  pergi  ke rumah saudara sepupunya pula. Walaupun jarak diantara rumah Maria dengan rumah ibunya itu tidak sampai 3 batu. Hati Maria tetap juga bimbang. Bila perlu duit baru dia akan pulang ke rumah. Bila ditanya ada sahaja jawapan dari Isabella. Hendak dirotannya tidak sampai hati. Berkali-kali  Maria meleteri sikap Isabella. Tapi Isabella tetap juga begitu.

“suka ati ko lah..mak malas nak cakap apa dah..”Maria  mengeluh .
 Dia sudah penat melayan kerenah Isabella . Biarlah jika itu yang Isabella mahu. Lagi dilarang lagi dia dipersalahkan.
“betul ker mak..? yahooo..sayang mak..”riang sungguh Isabella dengan jawapan yang diberikannya.
“mak jangan risau, bella tahu jaga diri..”Isabella memujuk.
Apa yang hendak Maria katakan lagi. Kedegilan Isabella susah hendak dilunturkan.
Pada Faezal dinasihatkan agar menjaga adiknya itu dengan sebaik mungkin.  Hanya Faezal yang dapat diharapkan buat masa ini. Faezal telah berjanji  padanya akan menjaga Isabella. Membuatkan hati Maria rasa tenang sedikit.

“ macam mana dengan Bella  kat sana..ada dia merayau-rayau tak tentu hala..”
Tanya Maria . Sewaktu Faezal menjenguknya dikampung.
“tak de pun..mak jangan risau lah..abang tahu..” balas Faezal mengelengkan kepala.      
“kau jaga betul-betul adik ko tu, kalau dia buat hal..jangan dibiarkan..”pesan Maria
“ya..abang tahu tu mak..”
“macamana keje kat sana..sesuai tak..?”Tanya Maria. Direnungnya tubuh Faezal yang semakin berisi.
“okey..mak, dekat dengan rumah..senang nak pegi kerje..”
“baguslah kalau macam  tu.., bila dapat duit  jimat-jimatlah..jangan membazir..”
“abang dah buat buku bank..?”
“dah..abang ada simpan sikit-sikit..mak”Faezal menghulurkan buku bank bersama not RM1000 pada Maria.
“mak tolong simpankan ya..tapi kalau mak nak guna..mak pakai lah..”terang Faezal.
“banyak ni..allahamdulilah, nanti mak tolong simpankan..”
Sejak Faezal telah mula berkerja beban hidup Maria menjadi ringan sedikit. Tanpa Faezal hidupnya pasti bertambah susah. Faezal lah tempat dia bergantung harapan. Anak sulungnya itulah yang telah banyak membantu Maria selama ini. Apa  kata Maria tidak pernah Faezal membantah. Amat senang ketika Maria membesarkan dan mendidik Faezal. Sifat Faezal yang tidak kedekut menyenangkan lagi kehidupan mereka sekeluarga. Duit pemberian Faezal disimpannya sebaik mungkin. Jika benar-benar memerlukan baru Maria akan mengeluarkan.
Setiap tiga atau empat bulan sekali Faezal akan pulang ke Terengganu menemuinya.
Segala perkara yang terjadi disana akan disampaikan Faezal kepadanya.
Faezal walaupun dirinya nampak pendiam. Barannya boleh datang kalau tidak kena cara. Maria tahu Faezal dapat memahami kelukaan dihatinya. Kerana itu Faezal cuba membuat Maria bahagia. Tidak mahu Maria rasa susah hati dengan kehidupan yang dilalui. Sebagai seorang anak hanya itu yang terdaya Faezal lakukan.


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.