7 Jan 2014

Kek krismis perisa koko

kek buah untuk tersayang.. ^_^
Hari ini mood rajin aku datang tiba-tiba, pagi-pagi lagi aku dah sediakan barang nak buat kek. Semua barang aku aturkan satu persatu atas meja. mentega aku dah beli 2 minggu yang lepas tapi dek kerana belum ada mood nak buat kek. maka tersimpanlah berminggu2 kat dlm peti ais tuu..jadi hari ni aku memang bercadang nak buat kek buah, sebab balance buah yang aku beli dulu tu ada lagi..
kek yang aku nak buat ni simple jer..tapi kalau dah malas apa pun tak jadi kan...^_^

so bahan2nya ;

mentega 1 buku
tepung gandum 3 cwn
telur 3 biji
gula castor 2 cwn
serbuk koko 1 cwn
esen vanila 1 sudu
bikarbonat 1/2 sudu
tepung penaik 1/2 sudu
ovalett 1 sudu
buah krismis/kurma/ceri/badam*ikut suka korang lah nak tabur ape..


Cara2nya;
~> ayak tepung gandum bersama tepung pnaik dan bikarbonat dalam 1 bekas. kemudian masukkan serbuk koko..gaul seketika bagi sebati. blen mentega dengan gula castor sampai warnanya bertukar cerah. masukkan esen vanila dan ovalett. kemudian diselang seli dengan tepung yang telah diayak tadi. serta masukkan telur satu persatu. blen dalam 2 minit. dah tu masukkan ke dalam acuan yang korang suka..

pastu taburlah buah krismis atasnya..
Tutup  acuan dengan kertas aluminium. kemudian masukkn ke dalam bekas pengkukus. Dan kukus selama 45 minit..nak bakar pun boleh, tapi aku suka kukus..selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.