5 Jan 2014

Episod 13 Isabella..lambang cinta yang lara

Episod 13

“mak...” laungku sekuat hati. Pintu pagar  cepat-cepatku buka . Berlari mendapatkan emak diperigi.
Emak tersenyum riang  bila terpandang wajah aku.
“bila bella sampai..,kenapa tak bagi tahu nak balik..”gembiranya hati Maria dengan kepulangan Isabella.
“saje bella nak buat kejutan kat mak..”tubuh emak aku peluk dengan kasih sayang. Tangan dan pipinya turut aku cium bertalu-talu.
“mak sihat..?”
“sihat..semuanya.., bella dah makan..?
“belum..bella pun dah lapar nih mak..”
“tu ada ikan masak singang..pegilah makan dulu..”kata emak sambil berjalan ke dapur. Aku mengekorinya sudah terbau aroma ikan singgang dihidung.  
“sedappnya mak..lama bella tak makan masakkan mak.”
“makan lah slow-slow..kang tercekik pulak nanti..”tegur Maria.
Maria tersenyum mendengar pujian dari anaknya.
“mak..bella cuti sebulan, boleh lah bella lepak dengan mak kat sini..”kata aku sambil membasuh pinggan disinki. Terasa amat kenyang sekali perut. Bila dua kali tambah makan. Abis kuah ikan singgang tu aku hirup. Sedap..
“kak bella dah balik..yeahhh...”suara dydy keriangan. Tubuh Dydy aku dukung dan pipinya aku cium bertalu-talu. Hingus dihidungnya aku kesat dengan kain. Rindu aku pada mereka tuhan saja yang tahu.
“mana adik Aeman”tanya aku pada Dydy.
“dia pegi main rumah kawan dia”jawap Dydy yang sudah darjah 3 kini.
“pegi panggil dia balik, cakap akak nak jumpa..” aku arahkan Dydy.
“alah..kejap lagi dia balik lah tu, Dydy penat nih”
Kesian pula aku melihat wajah Dydy yang keletihan.  
“nak upah tak..? nnti akak kasi...”aku pancing hati Dydy.
“pegi lah kejap Dydy..”Maria pula menyokong.
“yalah mak..akak lah nih”jawap Dydy sambil menjeling kepadaku.  Aku mencubit pipinya dengan manja.
Tidak sabar menatap wajah Aeman. Adik bungsu yang paling aku sayang.
“abang macam mana..tahu ker dia, kau balik sini..?”
“abang yang belikan tiket..mestilah dia tahu..”aku tersenyum. Bangga dengan rancangan sendiri.
“mak..kawan-kawan bella ada tanya bella tak..?”
“ada..ramai yang tanyakan ko, budak si Zehan itu dah kawin..”
“Zehan dah kawin..dengan sape..?”terkejut aku mendengar perkabaran Zehan.
“kawin pilihan keluarga ..suami dia tu, saudara dia juga..bukan orang lain”
“Jadi Zehan tu kena kawin paksa lah, kan mak..”jawap aku geram.
Zehan satu-satunya sahabat baik aku disini suatu ketika dulu. Ibu ayah Zehan merupakan keluarga angkat aku. Lama juga aku tidak berhubung dengan Zehan. Kali terakhir aku berjumpa dengannya ketika  seminggu nak berangkat ke KL. Kini sudah hampir setahun aku tidak bertemu dengannya. Pernah juga waktu mula-mula di KL. aku kirimkan sepucuk dua surat pada  Zehan. Nak bersembang lama dalam telepon memang mahal.  Tidak aku duga Zehan dah jadi isteri orang sekarang. Terbayang kenakalan kami berdua. Untungnya menjadi sahabat Zehan kerana dia anak tauke keropok. Selalu juga aku dapat makan percuma keropok lekor buatan keluarganya. Kalau ikutan Zehan masih  bersekolah tingkatan empat sama dengan aku.
Setahu aku keputusan SRP dia bagus. Lebih bagus dari keputusan sijil SRP aku. Entahlah mungkin sudah jodoh dia barangkali.
               
“mak, bella nak ke rumah Zehan kejap..”aku bangun meninggalkan mak yang sedang berkemas di dapur.
“balik cepat..”laung Maria. Maria mengeleng kepala melihat tingkahlaku Isabella . Baru sahaja sampai sudah nak keluar.
“ya bella tahu..”
Aku capai kunci motor mak di tepi pintu. Motor aku hidupkan. Walaupun sudah lama tidak menungangnya. Aku masih ingat lagi skilnya. Mengaum motor diatas jalan.
Ketika itu pula aku berselisahan dengan Dydy dan Ameen.  Aku perlahankan motor  menghampiri.         
“nak ikut akak..”jerit mereka berdua.
“tak boleh..akak pegi kejap jer..balik mandi”sargah aku. Pipi Ameen sempat aku cium.

Disepanjang jalan menuju ke rumah Zehan. Aku menunggang motor dengan berhati-hati. Maklumlah lesen belum ada. Minta-minta jangan ada polis buat roadblock.  Naya aku kalau kena tahan duduk dalam lokap.  Jalan  kampung  yang berliku-liku itu telah melambatkan  kelajuan  motor.  Perasaan yang membuak-buak untuk menemui  Zehan menjadi reda seketika. Aku mengambil peluang ini untuk bersantai diatas jalan sambil menghirup suasana desa.
 Dalam masa 20 minit aku telah berada dihalaman rumah Zehan. Rumah itu tidak seperti sewaktu aku melihatnya dulu. Ia kini kelihatan suram dan sunyi. Suasana dipersekitarannya juga turut berubah. Pintu kilang keropok milik keluarganya ditutup rapi . Tidak ada kedengaran sebarang bunyi dari dalamnya.  Tidak ada lagi bunyi  mesin dan keriuhan para perkerja disitu. Ternyata semuanya telah berubah. Aku tongkatkan motor. Berjalan perlahan menuju ke kaki tangga rumah Zehan. Tingkap rumah itu terbuka. Bererti ada orang didalam rumah itu lagi.

“assaalamualaikum..”aku memberi salam dengan perasaan yang bercampur aduk. Mata  masih  lagi memerhatikan keadaan sekeliling. Tempat jemuran keropok tersusun ditepi pagar. Kayu-kayunya telah kelihatan reput. Hanya tunggu masa untuk rebah ke bumi.
“Waalaikumusalam” jawap seorang perempuan dari dalam rumah agak lama.
“sapo nih, nok gapo..?”Tanya Puan Salma . memelihat aku dari atas hingga ke bawah.
Tak cam lagi kah dia pada aku.
“mok, ni bella..mok sihat ker..”
“bella..? hoh! Bilo mu kelik sini..dok cer doh mok muko mu,lain sungguh mu lor nih..kohor comel”Puji Puan Salma.  Wajahnya  mula ceria  setelah aku  memperkenalkan diri.
Aku tersenyum mendengar pujian dari  puan Salma. Patutlah puan Salma tidak dapat mengenali aku. Dengan fesyen rambut aku yang pendek ini.  kulit aku pun dah sedikit cerah. Maklum lah dah jadi warga metropolitan. Mana nak kena panas lagi.

“mok..Zehan ada..”tanya aku. Tak sabar nak berjumpa dengan Zehan.
“masuk lah dulu..”pinta Puan Salma. Mengajak aku masuk ke dalam rumah.
Aku menganguk kepala lalu mengikutnya masuk ke dalam. Aku duduk dikerusi yang pernah aku duduk bersama Zehan dulu. Terkenang  keriuhan mulut Zehan. Ada sahaja cerita yang hendak disampaikan pada aku.. Ikutkan aku ini memang pendiam. Tak banyak cakap macam Zehan. Cuma aku ni agak berani dari Zehan kalau bab berjalan. Cakap jer pantai mana aku tak pergi mandi. Semua tempat aku dah pegi. Zehan yang bagi cadangan, tapi aku yang pergi dulu. Sebab  selalunya dia  tak dapat pegi.  Keluarga  Zehan amat tegas dalam mendidik anak perempuan. Zehan tak sebebas aku yang boleh ke mana sahaja. Semua perkara mesti mendapat kebenaran dulu. Zehan merupakan anak bungsu Puan Salma.  Mungkin kerana  itu bertambah ketat mereka mengawalnya.

“Zehan..nikoh doh, dio sekarang duduk rumah suami dio di kota bharu” Puan Salma merenung keluar jendela yang terbuka.
“lama dah ke Zehan nikah mok, ada nombor telepon dia  tak..?”tanya aku bertalu-tahu. Walaupun ada sedikit kecewa kerana tidak dapat menemui Zehan pada hari ini.
Aku tidak mahu kedatangan aku ini sia-sia.
“ado..ado, nanti mok gi ambik..”Puan Salma bangun menuju ke meja telepon. Dia mengambil sebuah buku kecil. Kemudian memberikan buku itu kepada aku.
“cuba tengok nombor dia dalam tuh..ada kat situ” bagitahu Puan Salma.
Aku membelek satu persatu muka surat didalamnya. Akhirnya nama Zehan aku temui. Nombor itu aku salin ke atas kertas  yang  telah aku koyakkan dari buku tersebut. Lega hati kerana kedatangan aku disini tidak sia-sia.
“mace mano dok KL, best kor jadi ore sana..”usik Puan Salma.
“hehe..best juga, semua ada kat sana..nanti kalau mok gi sana singgahlah”
“bilo lah mok nok gi sana..kalau nok gi pung sapo nak bawok mok....”kata Puan Salma merendah diri.
“Zehan kan ada..mana tahu dia nak gi jalan-jalan kat sana nanti..”
 “hoh..insyaallah, satu hari nanti mok gi lah sana..”lemah suara Puan Salma.
“mok, bella minta diri dulu ya...lagi pun hari dah nak petang nih..”
“nanti lah dulu..mok tak buat air lagi nih..”
“tak pe lak mok..tak yah susah-susah..bella singgah sekejap jer nih”
“ya lah, jalen baek-baek dehh..kirim salam kor mok mu tuh..”Pesan Puan Salma.
“mok, jaga diri ya..kalau ada masa bella datang lagi..sampaikan salam bella pada Zehan ya”.
 Tangan Puan Salma aku cium.  Tubuhnya aku peluk seerat mungkin. Puan Salma
tidak banyak cakap seperti Tuan Haleem.  Namun  Puan Salma tidak pernah melarang persahabatan kami.  Keramahan Tuan Haleem  dan kebaikan Puan Salma serta kakak-kakak Zehan membuatkan aku tidak segan berada dirumah Zehan. Malah rumah Zehan menjadi rumah kedua aku. Tempat aku lari dari rumah tika aku merajuk dengan emak.
 Sebenarnya banyak lagi soalan yang  ingin aku tanyakan pada puan Salma. Namun terpaksa aku pendamkan. Biarlah aku mendengarnya dari mulut Zehan sendiri. Aku tidak mahu membuat Puan Salma sedih dengan pertanyaan aku nanti.  Rumah yang dulu ceria dengan anak-anak puan Salma kini sepi. Tinggal puan Salma sendiri.  Faredah dan  Dyana kakak kepada Zehan ada juga pulang sekali sekala menjenguk Puan Salma. Kilang keropok terpaksa ditutup setelah Tuan Haleem meninggal dunia.  Zaky anak sulung Puan Salma tidak mahu menguruskan kilang tersebut. Zaky tidak mahu melepaskan perkerjaannya di Sabah. Kilang keropok itu tidak ada sesiapa yang mahu usahakan jadi terpaksalah ia ditutup. Itulah yang aku dengar dari  mulut Salwaty yang tinggal berhampiran dengan rumah Zehan. Kertas yang tertera nombor telefon Zehan aku lipat dan simpankan didalam poket seluar.

                                                               *****
“Hello...assalamualaikum..”
“waalaikumusalam..sape ni..? tanya suara dihujung talian.
“Hello..Zehan.., ni aku Bella...”
“alo..mu ko Bella..aku tak cer sora mo doh..”
“mu kat mano nih..?” Tanya Zehan. Suaranya begitu ceria sekali.
“aku kat Terengganu ni..kat umoh mok aku lah..”sukanya hati aku tuhan saja yang tahu bila Zehan sendiri yang menyambut telepon.
“Mari lah rumah aku kalau mu ada maso..lamo kor mu duk sini”Tanya Zehan penuh riang.
“lamo jugak..seminggu dua gitu lah, insyaallah..nanti aku datang sana..berape dah anak mu Han..?”
“ nok masuk duo doh..mu kawen doh kor..”
“hehe..belum lagi lah, kan aku sambung belajar kat kuala lumpur..”
“lol..aku ingat ken mu kejo kat sana..”terburai ketawa Zehan.
“ramai yang ingat macam tu..hehe..”
“Bella aku rindu jugok ker mu..”
“aku pun..sebab tu aku telepon mu ni..hehe..”aku cuba menahan getaran dihati kerana terharu dapat juga  mendengar suara  Zehan sekian lama.
“nanti mu mari umoh aku deh..banyak aku nak bagi tahu mu nih. .masa mu gi kl, Rushdy ada tanya aku tentang mu. Selalu dia kol aku..tanya hal mu..”terang Zehan.
Bila nama Rushdy keluar darimu Zehan. Terkilas wajah lelaki itu dimata aku.
Nama itu hampir hilang dalam diari hatiku. Namun  surat-surat dan kad cintanya. Masih aku simpan hingga kini. Surat Rushdy yang penuh kata-kata cinta dan kerinduan.

“bak po mu gi KL tak bagi tahu dio..”marah Zehan.
“aku tak sempat lah Zehan..”aku cuba menyembunyikan hal sebenarnya.
“kesian kat dia tahu..tapi nanti mu mari umah aku dehh. Tak best kecek kat dalam telepon nih..”rungut Zehan.
“ya..ya, aku akan gi rumah mu nanti..”janji aku pada Zehan.
Zehan masih seperti dulu. Sifat peramahnya tidak berubah. Mulutnya tetap becok. Banyak cerita yang hendak dia sampaikan. Aku meletakkan gangang telepon dengan hati yang sukar nak aku jelaskan. Pelbagai perasaaan bercampur dalam diri.
Bagaimanakah Zehan sekarang. Katanya dia sedang mengandung anak kedua. Sudah menjadi ibu rupanya Zehan. Beruntunglah Zehan kini sudah ada suami disisinya. Tapi bahagiakah dia..

                                                      *****
“tunggu sape kat sini..?” terdengar satu suara menegur aku. Aku menoleh ke arahnya. Terukir sekuntum senyuman dibibirnya. Wajahnya yang putih bersih menambahkan lagi kekacakan wajahnya. Serias wajah pelakon cina Aaron Kwok.
“tak tunggu sape.., saje ambil angin kat sini..”jawap aku bersahaja.  Mengalihkan pandang ke arah lain.
“saye tak ganggu awak kang..”katanya lagi  menghampiri aku. Bau minyak wangi dari bajunya  menusuk ke hidung. Haruman aromanya amat menyenangkan. Aku menarik nafas untuk memastikan bau itu memang dari dia.
“tak..”jawap aku sepatah.
“nama saye Rushdy..nama awak..? tanya Rushdy lembut. Pantas menghulurkan tangannya  kepada aku. Aku mengeleng kepala tanda tak mahu menyambut tangannya. Dia mengerti lalu tersenyum.

“saya Isabella..panggil bella pun tak pe..”Jujurnya aku . Walaupun di dalam hati berdebar tidak menentu. 
Rushdy meletakkan topi keledar yang dipegangnya di atas meja. Dia kemudian duduk dibangku dihadapan aku.
“isabella..cantik nama tu..macam tuan dia juga..”Puji Rushdy.
 Matanya tidak berkelip menatap ke muka aku. Kawannya yang berada diatas motor tidak dilayan. Hingga dia terlupa untuk memperkenalkan kawannya kepada aku. Setelah kawannya memekik memanggil baru dia tersedar. Rushdy bangun berlari  ke arah kawannya dan membisikkan sesuatu. Kemudian kawannya berlalu pergi. Meninggalkan
bunyi deruman  yang kuat. Berterbangan pasir pantai bila tayar motor itu melaluinya.
“bella bukan orang sini kan..buat apa kat disini..?  Rushdy cuba berbual denganku.
“ambil angin..,a’a...saya bukan orang sini..kenapa?”jawap aku acuh tak acuh.
Kejernihan air laut Pantai batu burok  membuatkan diri rasa tenang bila melihatnya. Angin yang bertiup lembut menambahkan lagi rasa santai.  Ramai juga pengunjung yang datang beriadah disitu. Ada yang datang untuk mandi manda dan makan digerai-gerai seafood yang berhampiran. untuk menikmati suasana pantai yang indah. Seperti diri aku juga. Tapi ketenangan aku diganggu oleh kehadiran Rushdy.  Walaupun kehadirannya bukan dirancang. Namun  sekurang-kurangnya kehadiran Rushdy boleh menghilangkan rasa bosan aku.
“awak dah ada pak we..? tanya Rushdy. Matanya bulat merenung wajah aku.
Aku terkedu mendengar soalan itu dari mulutnya. Aku telan air liur. Apa jawapan yang harus aku berikan.
“Entah kenapa tiba-tiba hati saya nih suka sangat kat awak..belum pernah saya rasa perasaan macam ini”terang Rushdy dengan berani.
Belum sampai setengah jam dia boleh suka kat aku. Aku tergelak dalam hati.
Mudahnya lelaki ini jatuh cinta pada perempuan. Aku mengeleng kepala tiba-tiba.
“suka..baru kenal dah suka..?” Aku ketawa dan menganggap itu satu gurauan darinya.
“betul, serius..saya betul-betul sukakan awak..entahlah susah nak cakap.. tapii..”terang Rushdy. Wajahnya mula serius.
“dari tadi saya tengok awak..perhatikan awak..”Rushdy membuka rahsia hati.
“awak sekodeng saya  ya....”aku ketawa untuk menepis rasa malu yang mula singgah dihati sendiri. Jujurkah kata -kata Rushdy. Adakah benar dia sudah jatuh hati  padaku . Atau dia sekadar mahu  menduga perempuan jenis apa aku ini.
“ya..dari tadi saya perhatikan awak..takut-takut kalau awak menunggu seseorang disini..maklumlah..”Rushdy terhenti.
“orang cantik mesti dah ada pak we ..kan..? usiknya. Wajah putih rushdy kelihatan kemerahan-merahan. Mungkin dia  benar-benar bermaksud ingin tahu,
Aku menunduk kepala. Malu dengan usikannya. Bagaimana  hendak aku terangkan. Dan perlukah aku memberi jawapan yang dia mahukan.
“pak we memang ada..ramai..”kata aku jujur dalam ketawa.
“saye sanggup bersaing..hehe..”balas Rushdy. Sikap cerianya mengusik hati aku.
Bukan Rushdy satu-satunya lelaki yang pernah melafaskan kata cinta pada aku. Malah sebelum Rushdy. Sudah ada yang meluahkan isi hati mereka pada aku. Cuma pintu hati ini  yang belum terbuka untuk menyambut cinta dari mereka.  Setiap kali ada yang meluahkan cinta pada aku. Sukar untuk aku percaya pada cinta mereka.  Aku takut dipermainkan. Aku takut jika menerima nasib yang sama seperti mak. Mereka semua aku anggap sebagai teman tapi mesra.  Cinta mereka aku tolak bulat-bulat. Kalau ada yang  terus ingin  menyintai aku  terserah. Aku tetap dengan pendirianku. Aku tidak mahu dikongkong oleh cinta mereka. Apatah lagi aku masih dialam persekolahan.

“bella..”panggil Rushdy. Aku tesentak dari lamunan.
“ya..saya”aku memandang ke arahnya.
“bella, awak ni misteri lah..susah nak baca isi hati awak”
“hehe..misteri mcam mana tu..”aku mengelak.
“susah nak curi hati awak..”Rushdy menatap ke anak mata aku.
Aku memandang ke bawah. Tidak mahu memandang matanya.
“dari tadi saya tanya, bella tak jawap lagi pertanyaan saya..”
“apa dia..”aku sengaja  membuat Rushdy gelisah.
“bella buat apa kat sini..? bercuti ker...dengan siapa..tinggal dimana..?”bertalu-talu soalan dari mulut Rushdy.
“iya’saya tengah bercuti..sendiri..”
“seorang diri disini...beraninya..”Rushdy terkejut. Dahinya kelihatan berkerut.
“hehe..tak lah, tu tempat kerja ayah saya, saya datang untuk habiskan masa cuti sekolah disini bersama ayah” Jari aku tunjukkan  ke arah hotel Primula.            
Sebenarnya aku sudah terlajak keluar dari kawasan hotel. Kerana telalu seronok bermain air digigi pantai.  Tanpa disedari rupa-rupanya ada mata yang memerhati.

“oo..ayah bella kerja di sana..” Rushdy tersenyum mengerti.
aku mengangguk dan membalas senyuman manis darinya. Tika matahari sudah mula menyembunyikan diri baru kami  berdua membawa diri masing-masing. Walaupun berat kaki untuk melangkah pergi. namun kami ada tanggungjawap yang harus dipikul. 
Rushdy rupanya belajar di uitm. Dia pulang bercuti dikampung halamannya.

Sejak dari itu bibit-bibit cinta mula mekar dihati. Walaupun berjauhan Rushdy tidak pernah lupa hari-hari istimewa aku. Dia tidak jemu mengirimkan kad ucapan hari lahir, hari mengingati kekasih  serta surat-surat cinta yang berjela-jela.  Meluahkan isihatinya padaku. Tentang  kerinduan yang terpaksa  dia pendamkan kerana jarak antara kami.  Kalau diikutkan dearah tempat tinggal aku dengan kampungnya hanya 4 jam perjalanan jika menaiki kereta. Tapi aku dan Rushdy tidak pernah kerap bertemu. Aku boleh mengira dengan jari pertemuan aku dengannya tidak sampai 3 kali. Memang aneh tapi itulah hakikatnya. Rushdy terikat dengan tanggungjawapnya sebagai pelajar . Begitu juga dengan aku. Hanya surat-surat sebagai penganti diri yang menjadi perhubung antara kami berdua. Dengan kematangan Rushdy membuat aku bertambah yakin terhadap dirinya.  Namun suatu hari tanpa aku duga. Langit yang selalu cerah rupanya hujan ditengahari.  Hati ini  digores dengan  kejam. Tanpa ada rasa sempati Diri ini telah dihina dengan sesuka hati oleh mereka yang jahil tentang manusiawi. Seharusnya aku terpaksa  menerima hakikat  hubungan aku dengan Rushdy hanyalah sekadar mimpi.  Pelangi walaupun hadir tapi pudar warnanya tak berseri apalah ertinya..

                                                         *****
“hello.. Rushdy ada” tanya aku dengan perasaan yang berdebar-debar. Entah kenapa hati ini rasa tidak sedap. Seolah dapat menangkap sesuatu yang bakal terjadi nanti.
“siapa nih” terdengar suara dihujung talian. Nada suaranya memeritkan telinga aku.
“saya Isabella..kawan Rushdy” balas aku dengan selembut yang mungkin.
“ada apa nak cakap, cakap lah..ni mak dia”tegas suara itu.
“maaf makcik, Rushdy ada tak..”aku mula terasa kesombongan dari suara yang aku dengar. Namun  aku cuba bertahan dan masih  melunakkan suara dengan penuh mesra.
“dia tak de, dia sibuk..tak ada masa nak layan kamu..”
“tapi makcik..”
“dengar sini ya..saya tak suka kamu berkawan dengan anak saya lagi, jangan cari dia lagi..faham!”tegas Puan Rohaya.
“apa salah saya makcik..” tanya aku dengan perasan yang tidak menentu.
Aku sangkakan hubungan aku dengan Rushdy selama setahun ini mendapat restu dari ibubapanya.  Ternyata aku silap. Banyak yang Rushdy sembunyikan dari aku rupanya.
“kau orang luar tak layak dengan anak aku..faham!”
Terdengar ganggang telepon dihempaskan dengan kuat. Aku menahan bunyi kuat ditelinga. Airmata tiba-tiba mengalir tanpa dapat aku tahan. Hinakah  sebagai orang luar..?

Barulah aku tahu selama ini diri aku dibenci oleh keluarga Rushdy . Hanya kerana aku bukan berasal dari negeri yang sama dengan mereka.  Kerana itu aku dapat layan begini. Mujurlah kejadian itu hanya dalam talian. Kalau berhadapan dengan mereka bagaimana agaknya. Airmata yang tersisa aku sapu dengan semangat baru. Bahawa cinta Rushdy terpaksa aku lepaskan.  Aku tidak mati kerana cintanya. Sejak dari itu  surat-surat dari Rushdy tidak lagi aku balas. Pesanan darinya  yang diutuskan kepada Zehan juga tidak aku layan. Aku tetap dengan pendirian aku. Kerana maruah aku sebagai manusia telah dipersoalkan.  Masih terdengar lagi dicuping telinga aku  kata-kata yang dilemparkan oleh ibu Rushdy kepada aku.
Sehinggalah aku datang ke KL. Aku ingin melupakan Rushdy buat selama-lamanya.
Akan aku  cuba membuang segala kenangan aku dengan nya.
Namun wajah Rushdy masih tetap melekat dihatiku hingga kini. Amat payah untuk aku melupakan lelaki itu. Tapi bila suara sombong Puan Rohaya  bermain ditelinga.  Hatiku kembali  membenci kepada keluarganya. Aku sebenarnya tidak sangka  ada juga manusia yang mementingkan asal usul. Bukankah sudah jelas. Semua manusia diciptakan dari  tanah lumpur yang kotor. Tidak ada manusia yang suci. Apa pun bangsa dan asalnya semua itu bermula pada hati. Jika hatinya baik maka  baiklah tubuh badannya. Mengapakah kerana darjat, agama sanggup ditolak ke tepi. Aku jadi bertambah geram dengan kesombongan manusia yang tahu agama tetapi masih buta hatinya. Kepandaian mereka hanya di atas sijil bukan di akal. Mereka masih bodoh dalam menentukan hukuman Allah. Dan  hati ini masih berdarah lagi...

“kenapa kau tak bagi tahu Rushdy hal ni..bella” Tanya Zehan. Ketika aku menyatakan hal sebenar tentang hubungan aku dengan Rushdy.
“buat apa aku nak bagi tahu dia..itukan emak dia..” aku memandang cawan yang sudah kosong ditangan. Lalu meletakkan diatas piring. Aku menarik nafas sedalamnya.
“baik buruk pun manusia itu tetap mak dia.., siapa aku untuk bersaing dengannya” aku meluahkan kepedihan yang telah lama tersimpan dihati.
“tapi dia masih tak putus asa cari kau.., kau tak kesian kat dia ker..? sampai bila kau nak memendam rasa bella.., dia benar-benar cintakan kau..”Luah Zehan cuba memujuk aku.
“aku tidak layak untuk dia..suruh saja dia cari orang lain..yang satu negeri dengannya”kata aku tegas. Itulah  pesanan aku pada Zehan. Jika Rushdy mencari aku lagi.
“kau dah banyak berubah bella, hati kau semakin keras”Zehan mengelengkan kepala. Bila melihat kedegilan aku.
“kalau ko ditempat aku bagaimana Han..?” apa tindakan kau..? bahagiakah kau jika setiap hari ada mata yang memandang hina terhadap kau..?” suara aku mula bergetar.
“kalau orang lain aku tak kisah tapi...emak dia sendiri”airmata mula bertakung cuba ku tahan agar tidak jatuh berjujurai dihadapan Zehan.
“maafkan aku bella, aku tahu kau juga terseksa..”Zehan mengosok bahuku. Aku memandang wajah Zehan yang semakin matang.
“mungkin satu hari nanti dia akan tahu dari mulut ibunya sendiri..”kata aku setelah lama membisu.
“aku doakan semoga kau akan bertemu dengan lelaki yang baik..”Zehan mengenggam erat tanganku. Aku pasrah...berjujurai juga airmata mengalir tanpa dapat aku sembunyikan lagi.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.