12 Jan 2014

Episod 14 Isabella..lambang cinta yang lara

Episod 14 

“bella..bila balik sini, tak bagi tahu abang pun..”tegur Riezal ketika aku baru hendak melangkah keluar dari sebuah kedai runcit.  tak sangka pula boleh terserempak dengan Riezal waktu begini. 
“ehh..abang Riezal, ingatkan sape tadi, bella baru je balik semalam..abang dari mana nih..?
“baru balik dari kerja..bella beli apa tu..” tanya Riezal melihat beg plastik yang aku pegang.
“beli roti dan sekaya untuk makan malam..” kata aku tersenyum.
“jum lah abang belanja makan  malam nih..boleh kan..? ajak Riezal.
“ermmm..tak perlah abang, lain kali jer ya..”aku cuba menolak.
“alahh..bukan selalu abang dapat jumpa bella kan..boleh lah..jumm..”pantas Riezal menarik tangan aku.
“abang..niii...jangan lah macam tu..”aku cuba menepis tangannya.  
“jumm lahh.., macam tak biasa dengan abang pulak”
Nak tak nak terpaksa juga aku mengikutnya. Walaupun dalam hati serba salah dibuatnya.

“Bella nak makan apa..order lahh..”kata Riezal tersenyum lebar.
Kami duduk di sebuah meja yang diterangi  sebatang lilin. Suasana kedai  yang bercahaya malap dengan kelipan lampu-lampu kecil  membuatkan kedai makan itu kelihatan cantik dan romantik bagi pasangan yang sedang bercinta.

“bella diet lah abang..”balas aku cuba berlagak biasa dengannya. Walaupun dihati meronta-ronta mahu pulang ke rumah dengan cepat. Terasa malu  bila berduaan begini. Seolah kami seperti pasangan yang sedang bercinta. Kalau abang Feazal nampak apa pulak katanya nanti.
“diet? dah kurus keding macam ni pun nak diet lagi..hahaha..”gelak rizal.
“amboii..mulut...”aku pantas mencubit lengan Rizal geram.
“ok..ok..hahaha...”
“macamana mak dan adik-adik kat kampung..semua sihat..?” tanya Riezal.
Nasi goreng dihadapannya dibiarkan tidak terusik. Mungkin Riezal mahu makan bersama hingga makanan yang aku minta sampai.
“Allahamdulilah...mak dan adik-adik sihat..”balas aku.  Air  tea  ais limau aku hirup perlahan-lahan. Terasa dingin sekali  air itu bila berada dikerongkong.
“sekolah macamana..?”
“sekolah..? aku tersentak dengan pertanyaannya. Tapi cepat-cepat aku control perasaan sendiri.
“sekolah pun okey..”
“bila periksa..? bella dah bersedia ker..? tanya Riezal. Seolah ingin mengetahui perkembangan  diriku.
“kan baru jer habis sekolah..bella kan naik tingkat lima  tahun nih..”terang aku. Seolah aku ingat Riezal tahu segalanya.
“oo..yalah, ingatkan bella dah abis sekolah hehe.. lagi seminggu kan nak bukak sekolah..”Riezal tersenyum mengerti.
Aku mengangguk menyiakan. Perbualan aku dengan Riezal banyak tentang diri aku. Dari tutur kata dan sikap ambil berat Riezal. Aku tahu dia seorang yang penyayang. Sikapnya itu buatkan aku semakin menghormati dirinya. Berbual dengannya aku rasa selesa. Kerana tidak ada ayat-ayat cinta yang terlafas dibibirnya. Lagi pun aku telah menganggap Riezal seperti abangku sendiri. Tapi  kenapa ada ketika hati ini  berdolak dalih dengan rasa dan perasaan sendiri...
                                                                 *****
“Ingat ya, ini tahun terakhir kamu semua berada disini, belajar lah elok2.. jangan sia-siakan  masa depan kamu yang ada ini”pesan cikgu Kalsom. Guru kelas kami  yang sangat tegas tapi baik hatinya.
“baik cikgu..terima kasih cikgu..”balas  kami serentak.
“oh ya, Isabella.. yuran kamu masih belum dibayar lagi..harap cepat buat pembayarannya ya..”Cikgu kalsom mengingatkan aku.
“baik cikgu” aku mengangguk lemah dan melemparkan senyuman padanya bagi menutup rasa malu pada rakan-rakan sekelas.
Sudah hampir setengah tahun aku berada didalam tingkat lima. Ayah yang dulu selalu mengirimkan duit poket untuk aku.  Kini mula melepaskan tangan kepada abang feazal. Aku menjadi kesian pada abang faezal yang terpaksa memikul banyak tanggungjawab. Dan sekarang dia terpaksa membayai persekolahan aku. Baju sekolah aku pun tidak bertukar ini kan pula  nak bayar yuran sekolah. Aku memandang pakaian yang aku pakai.  Mujurlah masih elok dan muat lagi untuk aku pakai. Bila aku  kenangkan sikap ayah aku mula jadi benci  kepadanya. 

“bella..ooii bella....”
"pangggg.." Nureen menghempaskan buku sainsnya di atas meja.
“apaa.. hah! ko ni betul lah..” aku  menjerit lalu megurut dada kerana terkejut.
“ko ni berangan ker apa hah! Aku panggil dua tiga kali tak jawap..berangan dapat pak we baru ker....”balas Nureen dengan senyum nakalnya.
“pak we tu ko sebut slow-slow ya..kang ada telinga yang dengar makan hati pulak..”sengaja aku menekan suara bagi menghilangkan rasa malu.
“esok cuti..jumm kita keluar..”Nureen memberi cadangan.
“keluar..? nak pergi mana..?”tanya aku sambil  mengaru kepala yang tidak gatal. Malas rasanya nak keluar kalau duit tiada ditangan.
“tempat baru..nak pegi  tak..? Yanie..ko nak ikut.? jerit Nureen ke arah yanie. Tanpa mendengar persetujuan dari aku dulu.
“pegi mana..?” Tanya Yanie. Berjalan ke arah  meja aku.
“Ada lah..” Nureen mengenyit mata kanannya kepada aku.
“ko ni ,ada lah..ada lah..apa tempatnya kasi tahu aku dulu, nanti boleh lah aku nak bajet duit aku  ker..apa..” Marah aku dengan cadangannya.
“ko jangan bimbing , kalau ko  tak de duit bella , aku akan sapot kau nanti okey..” Janji Nureen.  Dia menepuk belakang aku. Seolah  cuba menghilangkan rasa risau dihati aku.
“bella jer..aku tak kan  tak de kot..” sampuk Yanie cemburu.
“mak ayah ko kan ada..mintak jer lah kat diorang..apa susah..”Nureen  mencebik.
“dah lah ko..”cebik Yanie. Kembali ke kerusinya dengan rasa tak puas hati.
“ok,  kita jumpa esok tempat biasa..”
Belum sempat aku bertanya lanjut.  Nureen telah pun berlalu ke kelasnya. Aku sedikit kesal dengan sikap Nureen. Banyak perkara yang belum aku selesaikan.
“macamana, kau nak pegi tak esok..” Tanya Yanie dengan tiba-tiba.
“entahlah..tapi esok kalau aku tak datang dalam 10 minit, tu maknanya aku tak join korang lah..” jawap aku tanpa berfikir panjang lagi.
  
                                                      *****                                                            
Zulkefly menatap lama ke wajah aku. Sewaktu berselisihan bahu dengannya di pintu kelas ketika aku  hendak ke tandas.  Buatkan  aku tertanya-tanya dengan renungan ganjil dari matanya.
Kenapa pula aku rasa semacam ni..ah! tak mungkin Zulkefly ada hati dengan aku.  Aku bersihkan tangan secepat mungkin masuk ke kelas kembali. Aku melirik ke arah Zulkefly. Dia masih lagi tidak mengalihkan pandangannya terhadap aku. Aku cuba mengawal diri dari memikirkan yang bukan-bukan.

“bella..”
Aku berpaling  ke belakang . Hampir-hampir terlepas buku yang aku pegang.
“ya..ya..saya” terasa luruh jantung aku bila melihat Zulkefly  telah berdiri disisi aku.
“esok awak free tak..?”Tanya Zulkefly  penuh yakin. Senyuman dibibirnya tidak penuh luak. Dan aku yakin ramai yang meminati dirinya kerana itu.
Wajahnya yang tampan seiras pelakon farid kamil dengan rambut disikat rapi membuatkan Zulkefly seperti lelaki yang sempurna di mata setiap wanita.  Pakaiannya yang bersih dan kemas membuatkan dirinya bertambah nampak kacak.
“Sa..saya tak tahu lagi..” aku teragak-agak dengan jawapan sendiri.
“tapi kalau awak free, esok kol saya ya..”Zulkefly menghulurkan sekeping kertas kecil. Yang tertera nombor telepon rumahnya. Aku menyambutnya dengan rasa terkejut.
“insyaallah..ok” aku melemparkan senyuman kepadanya dengan perasaan teragak-agak. Lalu  menyimpan kertas kecil  itu ke dalam poket baju.

                                                            *****
Cuaca amat cerah pagi ini. Matahari pagi menyinari segenap ruang rumah. Baju sekolah yang sudah di basuh telah  aku sidai. Kasut sekolah pun sudah siap aku kapurkan. Kemudian aku bersantai diberada. Sambil melihat suasana pagi yang amat tenang. Terdetik di dalam hati hendak keluar berjalan-jalan di Bandar Klang. Sudah lama aku tidak menonton wayang. Banyak cerita menarik yang tidak sempat aku tonton lagi. Aku  berpaling melihat jam di dinding hampir menunjukkan pukul  9 pagi. Aku mengeluh kecil. Masih awal lagi jika hendak keluar waktu ini. Kebosanan mula melanda  jiwa.
Aku memandang sekilas ke bilik abang. Abang awal-awal lagi sudah keluar berkerja. Tinggallah aku keseorangan di dalam rumah yang besar tanpa kasih sayang ini.  Aku pejamkan mata serapatnya dan menarik nafas sedalam yang mungkin. Cuba menghilangkan kegelisahan yang mula bersarang.

“bella..bella buat apa tu”
Aku membuka mata dan mencari  suara yang memanggil nama aku. Walaupun suaranya tidak kuat tapi aku kenal suara itu. Aku memandang ke bawah blok. Kelihatan Riezal   segak berdiri dengan senyumannya melihat ke arah aku.  Aku membalas dan melambai kepadanya. Entah berapa lama agaknya Rizal  memerhati aku. Malu juga kalau dilihat begitu.
“eh! Abang Riezal..nak ke mana tu pagi  nih..?”Laung  aku.   Cuba kelihatan ceria  bagi  menutup perasaan malu tadi. Bergema suara aku dia tas. Kemudian baru aku sedar. Ada mata-mata yang sedang memerhati gelagat aku.
Cepat-cepat aku turun ke bawah menemui Riezal dibawah blok.
“hehe..”Rizal ketawa melihat telatah aku.
“knape abang ketawa..”tanya aku geram membuatakn aku bertambah malu.
“awalnya bella termenung..hehe..”Riezal mengusik lagi.
“mana ada..bella tengah abik angin pagi  lah”balas  aku membela diri.  Macamana boleh tak perasan tadi.
“abang ni pulak lawa-lawa nak pegi  mana...nak jumpa awek yekk..?”aku pula cuba mengusiknya.
“eh..tak lah..”Cepat-cepat Riezal menepis usikkan dari aku.
“Abang ada hal lah..”Kata Riezal dengan wajah seriusnya.
“hal apa tu..boleh bella tahu..penting sangat ker..?”sengaja aku tekankan soalannya.
“ tak lah penting sangat..bella nak ikut..? Pertanyaan dari Riezal pula buat aku tersentak.
“ee..ikut ke mana..?” aku mula was-was.
“ke Klang..”
“buat apa...sekarang ker..?”Tanya aku  kembali  seperti tidak percaya.
“a.a..sekaranglah.”Riezal mengangguk dengan yakin.  Mata aku terbeliak macam tak percaya..
                                                          *****
“amboiii...sudah ada yang temankan ke sini” tegur pakcik Haziq dengan senyuman penuh erti.
Aku tersenyum dan mengangguk malu bila pak cik Haziq menyapa ketika berjalan keluar dari panggung wayang bersama Riezal. Tapi aku tidak sempat hendak membalas tegurnya. Kerana ramai pengunjung sedang meluru keluar dibelakang kami. Pak cik Haziq sudah kenal rapat dengan aku kerana itu dia berani menyapa. Dengan sikapnya yang peramah itulah yang membuatkan aku tidak rasa kekok untuk berbual dengannya. Yang telah aku anggap seperti  seorang ayah. Tempat ini yang kerap aku kunjungi bila rasa bosan. Aku sering ke sini tapi hanya seorang diri. Hinggakan pak cik Haziq sudah mengecam wajah aku. Mungkin pakcik Haziq  terkejut bila melihat aku datang berdua dengan lelaki pula. Begitu juga Riezal dia seolah terkejut bila pak cik Haziq mengenali aku. Tapi sengaja aku buat tidak mengerti apa-apa waktu itu.

“Selalu ker abang buat macam  nih..”
“Bukan selalu..kadang-kadang jer..bella marah..?”
“tak marah..tapi geram..”aku menjeling ke arah Riezal. Wajah Riezal yang putih mula kelihatan merah akibat menahan ketawa.
 “cakap lah abang nak pegi tengok wayang..kan senang”
 “hehehehehe..” berderai tawa Riezal.
“best juga kan citer tu..? Riezal cuba mengawal ketawanya.
“ a.a best..hero dia pun ensem..jalan citer dia pun mudah kita faham”
“tak sangka juga abang suka layan citer orang putih..”
“selalunya jarang orang  melayu suka tengok citer macam tu”
“bella suka tengok wayang,,?”
“bukan lagi suka abang.. tapi sudah menjadi hobi..hehe” aku membuka rahsia sendiri.
“bella kenal ker pak cik yang jaga  tiket tadi..”Tanya Riezal seperti ingin tahu.
“kenal sangat-sangat...”aku mengangguk laju.
“oo..patut lah dia tegur bella tadi....”
“Bella selalu  ker datang sini tengok wayang..dengan sape..?”
Aku memandang wajah Riezal. Air mukanya berubah seperti ada sesuatu yang bermain di dalam fikirannya. Mungkinkah Riezal cemburu atau sekadar ingin ambil tahu. 
Aku tersenyum bila melihat sikapnya yang tiba-tiba berubah.
“senyum pulak bella nih..abang tanya bella datang sini dengan sape..?”Rizal bertambah serius.
“dengan pak we lah..knape..? abang cemburu..? “ aku menahan ketawa yang mahu pecah dimulut.
“buat apa abang nak cemburu..kita bukan sepasang kekasih pun”Riezal berterus terang.
“dah tu yang abang banyak tanya tu kenapa..”aku mula rasa jengkal dengan kejujurannya. Rasa ingin ketawa bertukar menjadi rasa geram.
“abang risau..kalau bella ikut mana-mana lelaki. Di sini bukan kampung.  Takut-takut bella kena tipu dengan mereka”Bidas Riezal dengan serius  tapi nada suaranya diperlahankan.

Aku menunduk kepala bila mendengar kata-kata Riezal. Lelaki ini terlalu baik pada aku.  Aku rasa amat bertuah kerana  dipertemukan dengannya di saat aku memerlukan seorang teman disini. Ternyata aku tidak salah memilih kawan.

“maafkan bella, abang..bella tak sangka rupanya abang risaukan bella”
“tapi abang percaya bella tahu jaga diri kan..”
“Sejak perkenalan kita yang sudah hampir 2 tahun ini. abang tahu sikap bella dan abang percaya bella gadis yang baik. walaupun agak nakal..hehe..”Riezal mencuit  hujung hidungku. Tak sempat aku menepis tangannya. Itukah penilaian dia selama ini terhadap aku. aku rasa dihargai.
“Kakak Jasnita di kampung pun tahu bella adik angkat abang”
“kak Jasnita tak cemburu..? dia  tak marah ker..?” aku sedikit terkejut bila Riezal menyebut nama kekasihnya dihadapan aku. Perasaan  mula  bercampur aduk. Antara cemburu atau tidak kisah berperang sesama sendiri.
“a’a, dia tahu dan faham perangai abang..lagipun abang kenal dia dari  sekolah lagi. Lama dah kami bersama. Abang pun tak mahu dia salah faham tentang kita.”
“elok lah kalau macam tu..abang harus jujur padanya”. Benarkah kata-kata itu ikhlas dari mulut aku atau sekadar memujuk hati sendiri.
“bella..bella tak de kekasih..”
Aku tergaman bila Riezal bertanyakan siapa kekasih hati aku. Pernahkah dia tengok aku bersama lelaki lain. Sedangkan hanya dengan dia aku berani keluar bersama.
“abang rasa..ada tak orang nak kan bella” balas aku menutup kecelaruan diri.
“mesti lah ada..abang pun kalau tak de mak we..mesti jatuh cinta dengan bella”
Aku menoleh  memandang ke  wajahnya. Mata kami bertentang. Tapi Riezal cepat-cepat memandang ke arah lain.  Adakah itu pengakuan jujur darinya aku tidak pasti. Dan aku tidak mahu ambil tahu kerana aku  tidak mahu menjadi orang ketiga..

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.