14 Feb 2012

Kisah seorang penoreh getah


aku : asslammulaikum, pak cik nk kemana ni..
pak cik : waalaikumusallam..nk kemana lagi ke kebun getah lahh..
aku: buat apa pak cik ke sana..
Pak cik : lahh..nk menoteh getah lahh....
aku : pak cik ,pang! *tampar nyamuk.., selalunya berape jam pak cik noreh getah
pak cik : selagi batang pokok getah x abis selagi tu lh pak cik toreh
aku : oo..gitu..hehe, pak cik bawa apa pegi noreh getah ni
pak cik : bawa pisau noreh lah..*itu pun x tahu ke..
aku : hehe..tahu, saje nk tahu lagi..pak cik marah ke
pak cik : mana ada marah..orang tanya kenalh jawab kan..
aku : dah berapa tahun pak cik keje noreh getah ni 
pak cik : mmm..ada lah dekat 20 tahun, knape..
aku : agaknya..mesti banyak duit pak cik kan..
pak cik : boleh lah..setakat beli makann dn pakaian tu, knape
aku : bukan apa pak cik...mmm..boleh saya pinyam RM10..hehe
pak cik : eh, badan punya sihat macam ni pun boleh x de duit ke
aku : saya x keje lagi pak cik..boleh lah pak cik..ya..
pak cik : mesti lah boleh, tapi syaratnya ko kena lh keje dgn pak cik..
makna nya ko kena jadi kuli pak cik lah ya..
aku : nampak gayanya pak cik ni dh jadi BOSS saya lah ya.. jadi saya lah penoreh getah sekarang..
pak cik : hehe.. tahu x per..

*moralnya...rezeki tetap ada di mana2..bumi tuhan ini luas dengan rezekiNya,
*x kira apa pun kerja@pangkat kita..Allah x mmandang semua itu..tapi Allah pandang hati kita...

isabella ali 2011..

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.