14 Feb 2012

seekor merak kota



Seekor merak sedang megembangkan ekornya. dengan perlahan2 ekornya kembang..dan tlihat lah apa yg tersembunyi selama ini di tubuh merak. lalu merak pun bjalan mngikut gerak hatinya.tanpa merak sedari jalannya itu telah menarik ramai mata yg mmandang. merak kelihatan cantik dan mmpersonakan.., merak berjalan tanpa tahu ada yg telah terpikat hatinya.., merak berjalan tanpa tahu ada rasa yg tercuit d sanubari.., merak berjalan tanpa tahu ada perasaan cemburu d hati yg memandang.., langkah merah penuh yakin. merak terus berjalan mncari ketentuan yg ia sendiri tidak pasti. dengan bbekalkn ilmu dan harga diri merak mmbawa diri.
namun tiba d satu persimpang merak berhenti berjalan. merak mula merasakan tidak berdaya utk mmbawa ekornya yg kembang besar itu. lalu merak menutup kembali ekornya.. merak merasa ekornya itu telah mganggu perjalanan.. merak mrasakan dirinya byk kekurang dan terlalu banyak beban yg harus d pikul. merak mula menilai dirinya. mncari tujuan perjalanannya itu..kemana arah tujunya.. merak kembali sedar, dirinya bukan lah perhiasaan. merak tidak mahu mmpersonakan mata yg mmandang tp dia yg sakit mnanggung beban. akhirnya merak tersenyum sendiri. lalu matanya mmandang ke langit, rupanya setiap yg cantik itu juga ujian...apatah lagi yg buruk.. 

semua itu ujian utk mguji..adakah kita bsyukur pd ketentuan drNYA...dan menerima kelebihan dn kekurangn ini dgn rasa bsyukur.
ya Allah, Engkau ringankan lah tubuh dan jasad ku ini agar ku sentiasa sujud pdMU..menerima kelebihan dn kekurangn ini.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.